تأثیر ارادۀ نهاد قدرت بر شدت و ضعف گفتمان کثرتگرایی دینی در اندیشههای صوفیه مسألهای است که این مقاله میکوشد میزان و چگونگی آن را در سیر تاریخی تصوف ایرانی تا پایان قرن هفتم (با تاکید بر عصر مغول) نشان دهد. بررسیها نشان داد که ثبات و سلطۀ گفتمان انحصارگرایی دینی در مناسبات فرهنگی جامعۀ ایرانی تا قرن هفتم، برآیند پیوند متشرعه با نهادهای قدرت بوده و خلع ید متشرعه از قدرت سیاسی موجب بهحاشیهرفتن گفتمان فقه و رشد جریان تصوف، و در نتیجه اعتلای گفتمان کثرتگرایی دینی در آراء صوفیان شده است. نمونۀ تاریخی صحت این مدعا حکومت (غیر دینی و سپس دینی) مغولان در ایران است که تا زمانی که مسلمان نگشته و متشرعان را در مناسبات قدرت سهیم نکرده بودند، کثرتگرایی دینی در متون صوفیه گفتمان غالب بوده است؛ اما با مسلمانشدن مغولان پیوند مجدد متشرعه با قدرت مانع بسط گفتمان کثرتگرایی دینی در آثار صوفیه میشود.
احمدوند، ولیمحمد، «بررسی رابطه تسامح و قدرت سیاسی در اندیشه صوفیان عصر ایلخانان»، رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، سال یازدهم، شماره چهارم، صص 226ـ201، 1399.
اشپولر، برتولد، تاریخ مغول در ایران، ترجمه محمود میرآفتاب، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1351.
اعوانی، شهین، «مخالفت شیخ شبستری با حکیمان، فیلسوفان و متکلمان»، اندیشه دینی، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، ش 25، صص 117-142، 1386.
اقبال آشتیانی، عباس، تاریخ مغول و اوایل ایام تیموری، چ9، تهران، نامک، 1388.
الیاده، میرچا، دینپژوهی، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی،ج1، چ2، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1375.
10. براون، ادوارد، تاریخ ادبی ایران، ترجمه و حواشی علیاصغر حکمت، ج3، تهران، چاپخانه دانشگاه، 1339.
بویل، جی، تاریخ ایران، از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان، ترجمه حسن انوشه، چ3، تهران، امیر کبیر، 1379.
بیانی، شیرین، مغولان و حکومت ایلخانی در ایران، تهران، سمت، ۱۳۸۶.
---------------، «تصوف و عرفان در اسلام»، مجموعه مقالات اسلام؛ پژوهشی تاریخی و فرهنگی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1383.
زمانی، کریم، شرح جامع مثنوی معنوی، ج3، چ30، تهران، اطلاعات، 1398.
ساندرز، ج .ج، تاریخ فتوحات مغول، ترجمه ابوالقاسم حالت، چ2، تهران، امیرکبیر، 1363.
شبستری، شیخ محمود، گلشن راز، به تصحیح محمد حماصیان،کرمان، خدمات فرهنگی، 1382.
---------، مجموعۀ آثارشیخ محمود شبستری، به اهتمام صمد موحد، تهران، طهوری، 1371.
شفیعیکدکنی، محمدرضا، نوشته بر دریا: از میراث ابوسعید ابوالخیر، چ3، تهران، سخن، ۱۳۸۸.
شیرانی، محمد و ناصر جدیدی و فیضالله بوشاسبگوشه، «بررسی تاریخی نقش اجتماعی سیاسی ابوسعید ابوالخیر در خراسان عصر غزنوی و سلجوقی»، فصلنامه تاریخ اسلام، سال 18، شماره72. صص318-291، 1396.
صفا، ذبیحالله، تاریخ ادبیات در ایران، ج2، چ10، تهران، فردوس، 1369.
طوسی، تاج الدین احمد، قصه یوسف به تصحیح محمد روشن، تهران، علمی و فرهنگی، 1382.
عبادی، مهدی، «تأملی در تسامح مذهبی مغولان در ایران»، فصلنامه تاریخ و تمدن اسلامی، سال 4، شمارۀ 8، صص 65-80، 1387.
عینالقضات همدانی، نامهها، به اهتمام علینقی منزوی و عفیف عسیران، ج1و2و3، تهران، اساطیر، 1377.
-------------- ، تمهیدات، به تصحیح و تحشیه و تعلیق عفیف عسیران، چ4، تهران، منوچهری،1373.
غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، ج2، چ2، تهران، زوار، 1375.
فتوحی، محمود، «تعامل مولانا جلالالدین بلخی با نهادهای سیاسی قدرت در قونیه»، فصلنامه زبان و ادبیات فارسی، سال ٢١، شمارة ٧٤، صص51-68، ١٣٩٢.
فروغی ابری، اصغر و مونا فاطمینژاد، «نگاهی به نقش سیده شغب در تحولات سیاسی اجتماعی عصر خلافت عباسی»، فصلنامه پارسه، سال 16، شماره 27، صص133-152، 1395.
فیرحی، داود و مهدی فدائی مهربانی، «پیوند عرفان و سیاست از منظر عزیزالدین نسفی»، پژوهش علوم سیاسی، شماره 4، صص47-74، 1386.
قرباننژاد، پریسا، «نفوذ و گسترش مکتب ابنعربی در میان صوفیان آذربایجان عهد مغول» فصلنامه عرفان اسلامی، سال 4، شماره 14، صص 75-102، 1386.
قشیری، ابوالقاسم، رساله قشیریه، ترجمه ابوعلی عثمانی، به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران، علمی و فرهنگی، 1374.
کربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج دوم، با مقدمه و تصحیح جعفر سلطان القرائی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1349.
48. کویین، فیلیپ، «کثرتگرایی دینی» در مجموعه درباره دین، ترجمه لیلا هوشنگی، تهران، هرمس، 1383.
گروسه، رنه، امپراطوری صحرانوردان، ترجمة عبدالحسین میکده، تهران، ترجمه و نشر کتاب، 1353.
گوهری عباس و امینرضا نوشین، «شیخ محمود شبستری و مسئله کثرت ادیان»، پژوهشنامه ادیان، سال 3، شمارۀ 6، صص 135-151، 1388.
لاهیجی، محمد، مفاتیح الإعجاز فی شرح گلشن راز، به تصحیح میرزا محمد ملکالکتاب، بمبئی، بینا، 1312.
لمبتن، آنکاترین سوینفورد، تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران، ترجمه یعقوب آژند، چ2، تهران،نی، 1382.
53. لویزن، لئونارد، شیخ محمود شبستری فراسوی ایمان و کفر، ترجمه مجدالدین کیوانی، تهران، مرکز، 1379.
مایر، فریتس، ابوسعید ابوالخیر از حقیقت تا افسانه، ترجمه مهرآفاق بایبوردی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1378.
سیاه کوهیان, هاتف. (1401). نقش نهاد قدرت در پیشبرد گفتمان «کثرتگرایی دینی» در تصوف ایرانی (با تأکید بر عصر مغول). مجله ادیان و عرفان, 55(1), 185-163. doi: 10.22059/jrm.2022.345280.630357
MLA
هاتف سیاه کوهیان. "نقش نهاد قدرت در پیشبرد گفتمان «کثرتگرایی دینی» در تصوف ایرانی (با تأکید بر عصر مغول)", مجله ادیان و عرفان, 55, 1, 1401, 185-163. doi: 10.22059/jrm.2022.345280.630357
HARVARD
سیاه کوهیان, هاتف. (1401). 'نقش نهاد قدرت در پیشبرد گفتمان «کثرتگرایی دینی» در تصوف ایرانی (با تأکید بر عصر مغول)', مجله ادیان و عرفان, 55(1), pp. 185-163. doi: 10.22059/jrm.2022.345280.630357
VANCOUVER
سیاه کوهیان, هاتف. نقش نهاد قدرت در پیشبرد گفتمان «کثرتگرایی دینی» در تصوف ایرانی (با تأکید بر عصر مغول). مجله ادیان و عرفان, 1401; 55(1): 185-163. doi: 10.22059/jrm.2022.345280.630357