قرآن کریم
الترمذی، أبی عبدالله محمّد بن علی (1428ق/ 2007 م). کیفیّه السلوک إلی رَبِّ العَالمین ویلیه بیان الفرق بین الصّدر و القلب و الفؤاد و اللّبّ ویلیه منازل القربه ویلیه إثبات العلل الشرعیّه. ضبطها و صححها و علّق علیها عاصم إبراهیم الکیَّالی الحسینی الشّاذلی الدّرقاوی. الطبعه الأولی. بیروت-لبنان: دارالکتبالعلمیه.
الخرکوشی، أبیسعد عبدالملک بن محمد بن إبراهیم بن یعقوب (1427ق/2006م). تهذیب الأسرار فی أصول التصوف مع ملحق بألفاظالصوفیه المتداوله فی الکتاب و السنه. اعتنی به و وضع حواشیه إمام سید محمد علی. الطبعهالأولی. بیروت-لبنان: دارالکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون.
السرّاج الطوسی، أبینصرعبدالله بن علی (1914م). اللمع فی التصوف. تصحیح رینولد آلین نیکلسون. لیدن: مطبعه بریل.
السلمی، أبی عبدالرّحمن محمد بن الحسین. (1424ق/2003م). طبقاتالصّوفیّه ویلیه ذکر النسوه المتعبّدات الصّوفیّات. حقّقه و علّق علیه مصطفی عبدالقادر عطا. بیروت-لبنان: دارالکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون.
القشیری، أبیالقاسم عبدالکریم بن هوازن (1422ق/2001م). شرح أسماءاللهالحسنی. دراسه و تحقیق و شرح طه عبدالرؤف سعد و سعد حسن محمد علی. قاهره-مصر: دارالحرم للتراث.
النهاوندی البغدادی، ابوالقاسم الجنید بن محمد (1425ق/ 2005 م). رسائلالجنید. تحقیق جمال رجب سیدبی. تصدیر عاطف العراقی. الطبعهالأولی. سوریه-دمشق:دار اقرأ للطباعه و النشر و التوزیع.
انصاری، عبدالله بن محمد (1361). منازل السایرین (متن عربی با مقایسه به متن علل المقامات و صد میدان). ترجمۀ دری منازلالسایرین و عللالمقامات و شرح کتاب از روی آثار پیر هرات از عبدالغفور روان فرهادی. تهران: انتشارت مولی.
ــــــــــ(1389). مجموعه رسائل فارسی خواجه عبدالله انصاری. به تصحیح و مقابلۀ سه نسخه، مقدمه و فهارس محمد سرور مولایی. جلد1. چاپ سوم. تهران: توس.
ایزوتسو، توشیهیکو (1398). خدا و انسان در قرآن. ترجمۀ احمد آرام. چاپ دوازدهم. تهران: شرکت سهامی انتشار.
پاکتچی، احمد و افراشی، آزیتا (1399). رویکردهای معناشناختی در مطالعات قرآنی. چاپ اول. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تفسیر عرفانی قرآن منسوب به امام جعفرصادق (ع). (1393). تصحیح مهدی تدین و سید علی اصغر میرباقریفرد. چاپ اول. تهران: سخن.
جرجانی، علی بن محمد (1421ق/2000م). التعریفات. وضع حواشیه و فهارسه محمد باسل عیون السّود. الطبعهالأولی. بیروت-لبنان: دارالکتبالعلمیه، منشورات محمد علی بیضون.
خوانساری، محمد (1376). فرهنگ اصطلاحات منطقی. چاپ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
دهباشی، مهدی و میرباقریفرد، سید علی اصغر (1386). تاریخ تصوف1. چاپ دوم. تهران: سمت.
دهخدا، علی اکبر (1377). لغتنامه. زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی. جلد7. تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران با همکاری انتشارات روزنه.
سلمی، ابوعبدالرّحمن (1398). مجموعۀ آثار ابوعبدالرّحمن سلمی. گردآوری نصرالله پورجوادی و محمّد سوری. جلد3. چاپ دوم. تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران و مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین-آلمان.
شریفی، علی (1394). معناشناسی قرآن در اندیشۀ شرق شناسان با تأکید بر ایزوتسو. چاپ اول. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
ضرابیها، محمد ابراهیم (1384). زبان عرفان (تحلیلی بر کارکرد زبان در بیان دریافتهای عرفانی). چاپ اول. تهران: بینادل.
غزالی، محمد (1361). کیمیای سعادت. جلد1. به کوشش حسین خدیوجم. تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
فولادی، علیرضا (1389). زبان عرفان. چاپ سوم. تهران: سخن با همکاری انتشارات فراگفت.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن (1396). ترجمۀ رسالۀ قشیریه ابوعلی حسن بن احمد العثمانی. تصحیح سیده مریم روضاتیان و سید علیاصغر میرباقریفرد. چاپ اول. تهران: سخن.
کلابادی، ابوبکر محمد (1399). متن و ترجمۀ کتاب تعرّف. به کوشش محمد جواد شریعت. چاپ دوم. تهران: انتشارات اساطیر.
معین، محمد (1388). فرهنگ فارسی معین (یک جلدی). به اهتمام عزیزالله علیزاده. ویراست دوم. تهران: اشجع.
مکّی، ابوطالب (1417ق/1997م). قوتالقلوب فی معاملهالمحبوب و وصف طریقالمرید إلی مقام التوحید. ضبطه و صححه محمد باسل عیون السّود. الجزء الأول. الطبعهالأولی. بیروت-لبنان: دارالکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون.
ملکشاهی، حسن. (1392). ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا (طبیعیات، الهیات، عرفان و تصوّف). جلد1. چاپ هشتم. تهران: سروش.
ــــــــــ (1392). ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا (منطق). جلد2. چاپ هفتم. تهران: سروش.
مدنی مبارکه، فاطمه السادات، سید علی اصغر میرباقریفرد و سیده مریم روضاتیان (1399). «الگویی برای تحلیل فرایند شکلگیری زبان عرفانی از دستگاه زبان قرآنی». ادبیات عرفانی. 12 (23). صص 75-37. https: //doi. org/10. 22051/jml. 2021. 33518. 2119
ــــــــــ(1401). «رفتارشناسی واژه در زبان عرفانی (مسیری در تحلیل فرایند شکلگیری زبان عرفانی)». جستارهای زبانی. 13 (1). (پیاپی67). صص 357-389. http: //dx. doi. org/https: //doi. org/10. 52547/LRR. 13. 1. 12
مدنی مبارکه، فاطمه السادات (1401). تحلیل فرایند شکلگیری زبان عرفانی در دستگاه زبان قرآنی (بر محور توبه). رسالۀ دکتری. به راهنمایی سید علی اصغر میرباقریفرد و سیده مریم روضاتیان. اصفهان: دانشگاه اصفهان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
میرباقریفرد، سید علی اصغر (1391). «عرفان عملی و نظری یا سنّت اوّل و دوم عرفانی؟ (تأمّلی در مبانی تصوّف و عرفان اسلامی)». پژوهشهای ادبی عرفانی (گوهرگویا). 6 (2). (پیاپی22). صص88-65.
میرباقریفرد، سید علی اصغر (1394). تاریخ تصوف (جلد دوم) سیر تطور عرفان اسلامی از قرن هفتم تا دهم هجری. چاپ اول. تهران: سمت.
نویا، پُل (1373). تفسیر قرآنی و زبان عرفانی. ترجمۀ اسماعیل سعادت. چاپ اول. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ویتگنشتاین، لودویگ (1399). تحقیقات فلسفی؛ فارسی، آلمانی، انگلیسی. ترجمۀ مالک حسینی. چاپ اول. تهران: هرمس و کرگدن.
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان (1398). کشفالمحجوب. مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی. چاپ دوازدهم. تهران: سروش.
Izutsu, Toshihiko (2008). God and Man in the Qur'an. Second reprint. Malaysia: Islamic Book Trust.