واکاوی تحلیلی ـ انتقادی دیدگاه‌های الهیاتی ریچارد روبنشتاین‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jrm.2025.396879.630623

چکیده

هولوکاست تکاپویی جدی در میان الهی‌دانان یهود برانگیخت و اندیشه‌های ریچارد روبنشتاین از نتایج چنین تکاپویی است. به اعتقاد او، پس از آشویتس باور به «خدای تاریخ» دیگر از حیث عقلانی و اخلاقی قابل دفاع نیست و تمام تئودیسه‌های سنتی ناپذیرفتنی‌اند، ازاین‌رو کوشید الهیات یهودی را با عنایت به واقعیت‌های جهان مدرن بازسازی کند. پژوهش حاضر با روشی تحلیلی ـ انتقادی به تبیین بازتفسیرهای بنیادین روبنشتاین از مفاهیم محوری الهیات یهودی می‌پردازد. مطابق تحلیل نویسندگان، این بازتفسیر را می‌توان حول پنج آموزه سامان داد: حضور یا غیب خدا، شرّ و تئودیسه، عهد کتاب‌مقدسی، معنای تاریخ و امکای بقای ایمان. به اعتقاد روبنشتاین، اکنون در عصر مرگ خدا هستیم و باید در جست‌وجوی الهیاتی انضمامی رفت. دستگاه فکری او با تاکید بر «مرگ خدای تاریخ»، به سمت درکی طبیعت‌گرایانه از الوهیت، که از آن با تعبیر «هیچِ مقدس» یاد می‌کند، متمایل گشت. مطابق تحلیل روبنشتاین، می‌توان از دو شرّ طبیعی و مدرن سخن گفت. شرّ طبیعی جزوی از جهان گشوده به روی ماست و به‌ناگزیر باید زندگی را با همۀ لحظات خلق و سازندگی و نیز با لحظات تخریب و زوال آن پذیرفت. شرّ مدرن نه بازگشت به بربریت که محصول مستقیم فرایندهای مدرنیته نظیر عقلانیت ابزاری، سکولاریزاسیون و مدیریت «جمعیت مازاد» است. این تحلیل از شرّ مدرن، روبنشتاین را به سمت دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه‌ای سوق داد که واکنش سایر اندیشمندان را در پی داشت. نقدهایی از قبیل تقلیل‌گرایی در تحلیل مدرنیته، نادیده‌گرفتن نقش عوامل انسانی در بروز وقایعی چون هولوکاست و همسو شدن با گفتمان‌های اسلام‌هراسانه، از جمله آن نقدها می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


جابری‌زاده، محمدعرفان و شهبازی، علی (۱۳۹۸). تصور از خدا در الهیات پساهولوکاست یهودی. پژوهش‌های ادیانی. ۷(۱۳). 221-۲40.

References

Artson & Silver, B. S. & D. (Eds.). (2007). Walking with God. United Synagogue of Conservative Judaism and the Rabbinical Assembly.
Berger, A. L. (1984). [Review of the book The Age of Triage: Fear and Hope in an Overcrowded World, by R. L. Rubenstein]. Journal of the American Academy of Religion, 52 (1) , 201- 202. https://www.jstor.org/stable/1463740
Buber, M. (2016). *Eclipse of God: Studies in the relation between religion and philosophy*. Princeton University Press. (Original work published 1952)
CohnـSherbok, D. (2017). Judaism: History, belief and practice (2nd ed.). Routledge.
David, P. (2024). The death of God as a turn to radical theology: Then and now. Religions, 15, 918. https://doi.org/10.3390/rel15080918
Esposito, J. L. (2014). 2013 AAR Presidential Address: Islam in the public square. Journal of the American Academy of Religion, 82 (2) , 291-306. https://doi.org/10.1093/jaarel/lfu014
Franke, W. (2024). The death of God as source of the creativity of humans. Philosophies, 9 (3) , 55. https://doi.org/10.3390/philosophies9030055
Frank & Goldish, D. & M. (2008). Rabbinic culture and dissent: An overview. In D. Frank & M. Goldish (Eds.) , Rabbinic culture and its critics: Jewish authority, dissent, and heresy in medieval and early modern times (pp. 1ـ41). Wayne State University Press.
Friedman, M. (1979). [Review of the book The Cunning of History: The Holocaust and the American Future, by R. L. Rubenstein]. Journal of the American Academy of Religion, 47 (2) , 334. https://www.jstor.org/stable/1463289
Gomez-Suarez, A. (n. d.). Jihad and Genocide [Review of the book Jihad and genocide, by R. L. Rubenstein]. Academia. edu. Retrieved May 3, 2025, from https://www.academia. edu/4981308/Jihad_and_Genocide
Halevi, J. (2021). The Kuzari (Kitab al Khazari). Musaicum Books.[1]
Heni, C. (2010). [Review of the book Jihad and genocide, by R. L. Rubenstein]. Middle East Quarterly, 17 (2). Retrieved from https://www.meforum.org/middle-east-quarterly/book-reviews/jihad-and-genocide
Jaberi Zade, M. E. & Shahbazi, A. (2019). The Concept of God in Post-Holocaust Jewish Theology. Religious Studies, 7 (13) , 221-240. (in Persian)
Nickle, K. F. (1973). [Review of the book My Brother Paul, by R. L. Rubenstein]. Journal of Biblical Literature, 92 (1) , 147-148. https://www.jstor.org/stable/3262779
Ostow, M. (1969). [Review of the book The Religious Imagination: A Study in Psychoanalysis and Jewish Theology, by R. L. Rubenstein]. Jewish Social Studies, 31 (4) , 352- 354. https://www.jstor.org/stable/4466544
Rathbun, J. W. (1974). God is dead: Avant-garde theology for the sixties. Canadian Review of American Studies, 5 (2) , 165-174. https://doi.org/10.3138/CRAS-05-02-06
Robinson & Robinson, I. & Y. (2022). Maimonides for the masses? Chaim Kruger, Yiddish journalism, and medieval Jewish philosophy. Canadian Jewish Studies / Études juives canadiennes, 34, 56ـ82.
Rubenstein, R. L. (1963). Person and myth in the Judaeo-Christian encounter. The Christian Scholar, 46 (4), 278-292.
----- (1964). The meaning of Torah in contemporary Jewish theology: An existentialist philosophy of Judaism. Journal of Bible and Religion, 32 (2) , 115-124. http://www.jstor.org/stable/1460204
Rubenstein, R. L. (1964c). The rabbi and social conflict. Religious Education, 59 (1) , 100-106. https://doi.org/10.1080/0034408640590126
----- (1966). After Auschwitz: Radical theology and contemporary Judaism. The Bobbs- Merrill Company.
----- (1970). Morality and Eros. McGraw-Hill.
----- (1972a). My brother Paul. Harper & Row.
----- (1972b). On death in life: Reflections on Franz Rosenzweig. Soundings: An Interdisciplinary Journal, 55 (2) , 216-235. http://www.jstor.org/stable/41177846
----- (1974a). Emil Fackenheim's radical monotheism. Soundings: An Interdisciplinary Journal, 57 (2) , 236-251.
----- (1974b). Power struggle. Charles Scribner’s Sons.
----- (1975). The cunning of history: The Holocaust and the American future. Harper Torchbooks.
----- (1982). The bureaucratization of torture. Journal of Social Philosophy, 13 (3) , 31-51. https://doi.org/10.1111/j.1467-9833.1982.tb00551.x
----- (1985). The religious imagination: A study in psychoanalysis and Jewish theology. University Press of America.
----- (1996). Holocaust and holy war. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 548, 23-44. https://www.jstor.org/stable/1048541
----- (2003). Writing history, writing trauma. Holocaust and Genocide Studies, 17 (1) , 158- 161. https://doi.org/10.1093/hgs/17.1.158
----- (2010). Jihad and genocide. Rowman & Littlefield.
----- (2012). On the limits of contemporary Jewish theology: Response to Martin Kavka. Soundings: An Interdisciplinary Journal, 95 (1) , 85-92.
Rubenstein & Roth, R. L. & J. K. (1987). Approaches to Auschwitz: The Holocaust and its legacy. John Knox Press.