در این مقاله به بررسی روابط متصور یا محقق میان علم و دین از دیدگاه آلیسترمک گراث، باربور و پیترز پرداخته، با برشمردن نقاط اشتراک و افتراق، دیدگاههای آنها با یکدیگر مقایسه میشود. سپس مدلهایی از آرای هر یک از این متفکران درباره روابط محقق میان علم و دین ارائه و نقاط افتراق و اشتراک آنها بررسی میشود و در نهایت جدولی، برای تبیین تعامل یا رویارویی تاریخی میان علم و دین در قرون وسطی، قرن ??، ?? و ?? ارائه میگردد. باربور به وجود چهار رابطه (گفتگو، استقلال، تعارض و همبستگی) میان علم و دین قائل است و خود به رابطه همبستگی میان این دو باور دارد. پیترز به وجود هشت رابطه (علمگرایی، امپریالیسم علمی، اقتدارگرایی دینی، خلقت گرایی علمی، نظریه دوزبانی، توافق فرضیهای، همپوشانی اخلاقی و عصر جدید معنویت) اشاره دارد و خود به رابطه توافق فرضیهای برایگفتگو اذعان دارد. مکگراث هم به وجود سه رابطه اشاره دارد و خود رابطه گفتگو میان این دو را تصدیق میکند.
احمدی, فاطمه, & آیت اللهی, حمیدرضا. (1388). بررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی
(با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز). مجله ادیان و عرفان, 41(1), 11-28.
MLA
فاطمه احمدی; حمیدرضا آیت اللهی. "بررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی
(با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز)", مجله ادیان و عرفان, 41, 1, 1388, 11-28.
HARVARD
احمدی, فاطمه, آیت اللهی, حمیدرضا. (1388). 'بررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی
(با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز)', مجله ادیان و عرفان, 41(1), pp. 11-28.
VANCOUVER
احمدی, فاطمه, آیت اللهی, حمیدرضا. بررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی
(با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز). مجله ادیان و عرفان, 1388; 41(1): 11-28.