• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله ادیان و عرفان
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 49 (1395)
دوره دوره 48 (1394)
دوره دوره 47 (1393)
دوره دوره 46 (1392)
دوره دوره 45 (1391)
دوره دوره 44 (1390)
دوره دوره 42 (1389)
دوره دوره 41 (1388)
شماره شماره 1
پاییز و زمستان 1388، صفحه 1-160
کسرایی, مرضیه, ابراهیمی, حسن. (1388). بررسی نمادگرایی در سیرالعباد الی المعاد سنایی و ارداویراف نامه. مجله ادیان و عرفان, 41(1), 141-160.
مرضیه کسرایی; حسن ابراهیمی. "بررسی نمادگرایی در سیرالعباد الی المعاد سنایی و ارداویراف نامه". مجله ادیان و عرفان, 41, 1, 1388, 141-160.
کسرایی, مرضیه, ابراهیمی, حسن. (1388). 'بررسی نمادگرایی در سیرالعباد الی المعاد سنایی و ارداویراف نامه', مجله ادیان و عرفان, 41(1), pp. 141-160.
کسرایی, مرضیه, ابراهیمی, حسن. بررسی نمادگرایی در سیرالعباد الی المعاد سنایی و ارداویراف نامه. مجله ادیان و عرفان, 1388; 41(1): 141-160.

بررسی نمادگرایی در سیرالعباد الی المعاد سنایی و ارداویراف نامه

مقاله 7، دوره 41، شماره 1، پاییز و زمستان 1388، صفحه 141-160  XML اصل مقاله (191 K)
نویسندگان
مرضیه کسرایی1؛ حسن ابراهیمی2
1کاترشناس ارشد دانشکاه تهران
2استادیار دانشگاه تهران
چکیده
مرگ و زندگیِ پس از آن، از معماهای بزرگی است که همواره ذهن انسان را به خود معطوف کرده است. در ادبیات شرق و غرب، آثاری در توصیف چگونگی این زندگی و عقیده به معاد در قالب داستان سفر به جهان دیگر یافت می‌شود. مثنوی سیر العباد الی ‌المعاد اثر سنایی و ارداویراف‌نامه که از متون پهلوی در آیین زرتشتی است، دو نمونه از این سفرها هستند. این دو متن مبتنی بر تجربه عرفانی معاد، تصاویر و اشکال حیرت‌زا و هیجان‌آوری را از این زندگی منعکس می‌سازد. هدف از این مقاله بررسی مقایسه‌ای این دو اثر در شاخص‌ترین زمینه-های مشترک تجربه عرفانی است. ضمن این بررسی در پی تبیین این فرضیه هستیم که این توصیفات دور از تجرب? معمول، مبتنی بر بیانی نمادین‌اند. بیان نمادین ضمن توصیف و تشریح یک تجرب? بیان ناپذیر، نقش مهمی در خردپذیری و تقویت ایمان به عقید? معاد دارد. به این منظور سنایی و ارداویراف حقایق جاودانگی، بهشت، دوزخ و صور اعمال را در قالب نمادهایی همچون گذشتن از پای حدّ زمان، خواب هفت روزه، افلاک و ستارگان، موجودات وحشی، کنیز و ... تصویر می‌کنند.
کلیدواژه‌ها
ـ ارداویراف نامه؛ سیرالعباد الی المعاد؛ سنایی؛ ـ نماد
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,739
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,074
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.