2
دانشگاه شهید با هنر کرمان ، استاد فلسفه تعلیم و تربیت
3
دانشگاه شهید با هنر کرمان، دانشیار دانشگاه
چکیده
انسانشناسی یکی از مهمترین مباحث در مکاتب فلسفی ـ تربیتی است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی وجوه تفاوت و همانندی جسم و روح و نفس از دیدگاه غزالی و آکویناس است. روش پژوهش، تجزیه و تحلیل نظری ـ مروری و کتابخانهای بوده است. این دو اندیشور دارای وجوه تفاوت و همانندی در زمینهی جسم و روح و نفسند که وجوه همانندی بیش از وجوه تفاوت بوده است. از نظر هر دو، وجود انسان صرفاً مادی نبوده و ترکیبی از جسم و روح است. جسم و روح لازم و ملزوم یکدیگرند. روح جاودانه، ملکوتی و عقلانی است. سرانجام روح در روز رستاخیز به بدن باز میگردد. جسم مادی و روح غیرمادی است. نفس اصالت دارد. عقل، غضب و شهوت مهمترین نیروهای باطنی نفس هستند. بین نفس و بدن رابطهی مستقیم وجود دارد. اما غزالی برخلاف توماس، به آفرینش مرحلهای باور دارد. تقسیمبندی نفس از نگرگاه این دو اندیشور، متفاوت است. روح از نظر غزالی برخلاف توماس، ملکوتی و حیوانی است. غزالی برخلاف توماس شناخت نفس را لازمهی تعالی میداند. ازینرو، وجوه اشتراک میتواند مقدمهای برای طراحی یک مدل مشترک فلسفهی تربیتی اسلام و مسیحیت قرار گیرد.
داورپناه, ابو سعید, علوی, سید حمید رضا, & رستمی نسب, عباسعلی. (1390). جسم، روح و نفس از دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس. مجله ادیان و عرفان, 44(1), 63-94.
MLA
ابو سعید داورپناه; سید حمید رضا علوی; عباسعلی رستمی نسب. "جسم، روح و نفس از دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس", مجله ادیان و عرفان, 44, 1, 1390, 63-94.
HARVARD
داورپناه, ابو سعید, علوی, سید حمید رضا, رستمی نسب, عباسعلی. (1390). 'جسم، روح و نفس از دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس', مجله ادیان و عرفان, 44(1), pp. 63-94.
VANCOUVER
داورپناه, ابو سعید, علوی, سید حمید رضا, رستمی نسب, عباسعلی. جسم، روح و نفس از دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس. مجله ادیان و عرفان, 1390; 44(1): 63-94.