در دهههای اخیردر غرب، ادراک انسانی مورد کاوش دقیق قرار گرفت و در بعضی زمینههای معرفت انسانی تشکیک کردند. طباطبایی موضعی رئالیستی در معرفتشناسی اتخاذ کرد و برای دفاع از موضع خود بیشتر از گذشتگان، به بررسی علم و ادراک پرداخت و برای گریز از شکگرایی، به علم حضوری اهمیت زیادی داد و مبنای معرفت انسانی را بر آن بنا کرد. علم حضوری را علم نفس به خود، قوا، فعل و انفعالات آن، علم حضوری علت به معلول و برعکس و علم دو معلول علت واحد به یکدیگر میداند.
این نوشتار به بررسی علم حضوری معلول به علت و علم دو معلول علت واحد به یکدیگر از دیدگاه طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او میپردازد. با توجه به نظریهی وی در مورد تجرد نفس انسات و علم حضوری، انسان میتواند با کاستن از اشتغال نفس به بدن، موجودات مجرد را با علم حضوری بیابد. قبل از این که انسان به موجودات دیگر علم داشته باشد، به خداوند علمی حضوری خواهد داشت.
مهدوینور, سیدحاتم , فعالی, محمدتقی و یوسف, سیدمحمود . (1391). نظریهی علم حضوری محمد حسین طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او. مجله ادیان و عرفان, 45(1), 101-117. doi: 10.22059/jrm.2012.31983
MLA
مهدوینور, سیدحاتم , , فعالی, محمدتقی , و یوسف, سیدمحمود . "نظریهی علم حضوری محمد حسین طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او", مجله ادیان و عرفان, 45, 1, 1391, 101-117. doi: 10.22059/jrm.2012.31983
HARVARD
مهدوینور, سیدحاتم, فعالی, محمدتقی, یوسف, سیدمحمود. (1391). 'نظریهی علم حضوری محمد حسین طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او', مجله ادیان و عرفان, 45(1), pp. 101-117. doi: 10.22059/jrm.2012.31983
CHICAGO
سیدحاتم مهدوینور , محمدتقی فعالی و سیدمحمود یوسف, "نظریهی علم حضوری محمد حسین طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او," مجله ادیان و عرفان, 45 1 (1391): 101-117, doi: 10.22059/jrm.2012.31983
VANCOUVER
مهدوینور, سیدحاتم, فعالی, محمدتقی, یوسف, سیدمحمود. نظریهی علم حضوری محمد حسین طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او. مجله ادیان و عرفان, 1391; 45(1): 101-117. doi: 10.22059/jrm.2012.31983