قرآن کریم در آیة 105 سورة انبیا از زبور این گونه نقل میکند: «صالحان زمین را به ارث میبرند.» در کتاب مقدس، مشابه این نقل قول را میتوان در میزمور 37:29 یافت: צַדִּיקִיםיִֽירְשׁוּ־אָרֶץוְיִשְׁכְּנוּלָעַדעָלֶֽיהָ. مقایسة این دو نقل نشان میدهد که در قرآن «صالح» معادلِ واژة «צַדִּיקִ» (صدیق) در زبان عبری به کار رفته است. این همسانسازی قرآنی این اجازه را میدهد که به مقایسة این دو واژه در قرآن و مزامیر بپردازیم. مقایسة کاربردهای «صالح» در قرآن و «צַדִּיקִ» (صدیق) در مزامیر نشان میدهد که: 1. صدیق در مزامیر عموماً یا برای وصفِ خداوند به کار رفته است، یا وصفِ انسان؛ و صالح در قرآن عموماً یا برای وصفِ عملِ انسان به کار رفته است، یا برای وصفِ انسان؛ 2. این دو واژه- تا جایی که در وصفِ انسان به کار رفتهاند- دلالت معنایی مشترکی در قرآن و مزامیر دارند؛ و 3. کاربرد قرآنی- زبوریِ این مفهوم را میتوان با مفهوم «اصطفای الاهی» مرتبط دانست.
اکبری, رضا, & فیض بخش, محسن. (1392). مقایسة مفهوم صالح در قرآن با مفهوم صدیق در مزامیر داوود. مجله ادیان و عرفان, 46(1), 1-17. doi: 10.22059/jrm.2013.50173
MLA
رضا اکبری; محسن فیض بخش. "مقایسة مفهوم صالح در قرآن با مفهوم صدیق در مزامیر داوود", مجله ادیان و عرفان, 46, 1, 1392, 1-17. doi: 10.22059/jrm.2013.50173
HARVARD
اکبری, رضا, فیض بخش, محسن. (1392). 'مقایسة مفهوم صالح در قرآن با مفهوم صدیق در مزامیر داوود', مجله ادیان و عرفان, 46(1), pp. 1-17. doi: 10.22059/jrm.2013.50173
VANCOUVER
اکبری, رضا, فیض بخش, محسن. مقایسة مفهوم صالح در قرآن با مفهوم صدیق در مزامیر داوود. مجله ادیان و عرفان, 1392; 46(1): 1-17. doi: 10.22059/jrm.2013.50173