[1]. قرآن کریم.
[2]. احمدتوبی، مظاهر و قربان علمی (1397). «نجات و راه نیل به آن در کشف الاسرار و عُدَّة الابرار رشیدالدین ابوالفضل میبدی»، ادیان وعرفان، سال پنجاهویکم، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان. صص ١٨١-١٦1.
[3]. اشعری، ابیالحسن علیبناسماعیل (بیتا). الابانه عن اصولالدیانه، بیروت: دار ابنزیدون.
[4]. انصاری، خواجه عبدالله، (1349). رسائل جامع، به تصحیح وحید دستگردی، کتابفروشی فروغی تهران.
[5]. پورنامداریان، تقی (1382). دیدار با سیمرغ، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[6]. جامی، عبدالرحمن (1858). نفحاتالانس، بهتصحیح ولیام ناسولیس، مولوی غلام عیسی و مولوی عبدالحمید، کلکته: مطبعه لیسی.
[7]. حافظ شیرازی، خواجه شمسالدین محمد (1385). دیوان اشعار، بهتصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران، زوار.
[8]. دهخدا، علیاکبر (1373). لغتنامه، چاپ اول، تهران، دانشگاه تهران.
[9]. دهقان، زیبا (1391). «کششوکوشش در مثنوی معنوی»، پایاننامه کارشناسیارشد دانشکده ادبیات دانشگاه اراک، استادراهنما: جلیل مشیدی.
[10]. ریتر، هلموت (1379-1377). دریای جان، ترجمه عباس زریاب خویی و مهرآفاق بایبوردی، ج1و2، تهران، الهدی.
[11]. زرینکوب، عبدالحسین (1386). صدای بال سیمرغ، چاپ پنجم، تهران، سخن.
[12]. ــــــــــــــــ (1379). یادداشتها و اندیشهها، چاپ پنجم، تهران، سخن.
[13]. سیدهاشمی، سیدمحمداسماعیل (1392). «عنایت الهی نسبت به جهان هستی از نگاه سه فیلسوف یهودی، مسیحی و اسلامی (ابنسینا، ابنمیمون و توماس آکوئینی)»، آینه معرفت، سال دوازدهم، بهار1392، ش 34، صص63-39.
[14]. سیدان، الهام (1396). «مفهوم جذبه در نظام معرفتی عرفان اسلامی» ادیان و عرفان، سال 50، ش1، بهار و تابستان ١٣٩٦، صص٤٦-29.
[15]. شریفی، محمد (1389). «کشش و کوشش در آثار عطار نیشابوری»، عرفانیات در ادب فارسی، دوره1، ش4، پاییز، صص93-80. .
[16]. شهری برآبادی، محمد (1369). «عنایت الهی در اندیشۀ الهی» کیهان اندیشه، مهر و آبان 1396. ش32، صص: 102-95.
[17]. عبدالحی، ا. ک. م. (1362). «مذهب اشعری»، ترجمه دکتر نصرالله پورجوادی و عبدالحسین آذرنگ، تاریخ فلسفه در اسلام، ج اول، به کوشش میرمحمد شریف، تهران،
[18]. عطار نیشابوری فریدالدین (1388). الهینامه، با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ پنجم، تهران، سخن.
[19]. ـــــــــــــــــ (1388). مصیبتنامه، با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ چهارم، تهران، سخن.
[20]. ـــــــــــــــــ (1373). مصیبتنامه، با تصحیح و تعلیقات عبدالوهاب نورانی وصال، چاپ چهارم، تهران، زوار.
[21]. ـــــــــــــــــ (1388). منطقالطیر، با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، ویرایش سوم، تهران، سخن.
[22]. ـــــــــــــــــ (1388). اسرارنامه، با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، ویرایش دوم، تهران، سخن.
[23]. عمید، حسن (1390) لغتنامه، چاپ سیوهشتم، تهران، امیرکبیر.
[24]. عینالقضاه همدانی، عبداللهبنمحمد (١٣٨٥). دفاعیات و برگزیدۀ حقایق به انضمام ترجمۀ دو رسالۀ شکویالغریب و زبدهالحقایق، ترجمه و تحشیۀ قاسم انصاری، چاپ دوم، تهران، منوچهری.
[25]. غزالی، ابوحامد محمد (١٣٨٦). احیاء علومالدین، ترجمۀ مؤیدالدین خوارزمی، به کوشش حسین خدیو جم، ٤ج، تهران، علمی و فرهنگی.
[26]. ـــــــــــــــــ (1383). کیمیای سعادت، به کوشش حسین خدیوجم، ج1، چاپ سوم، تهران، علمی و فرهنگی.
[27]. غنیپور ملکشاه، احمد و سبیکه اسفندیار (1392).، «مایههای عرفانی در قصاید سعدی و مقایسة آن با مصیبتنامۀ عطّار»، ادیان و عرفان، سال چهلوششم، ش دوم، پاییز و زمستان، صص220-193.
[28]. فروزانفر، بدیعالزمان (1374). شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری، چ2، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
[29]. ـــــــــــــــــ (1367). شرح مثنوی شریف، جلد اول، تهران، زوار.
[30]. کلاباذی، ابوبکر محمدبنابراهیم (1933م). التعرف لمذهبالتصوف، چاپ اول، مصر: مطبعة السعادة.
[31]. مرتضوی منوچهر (1335). «تأثر خواجه حافظ از داستان شیخ صنعان»، نشریه دانشکده ادبیات تبریز، ش 39، زمستان، صص 93-362.
[32]. مستملی بخاری، اسماعیل (1363). شرحالتعرف لمذهبالتصوف، جلد 1و2، چاپ اول، تهران، اساطیر.
[33]. مولوی بلخی، جلالالدین محمد (1375). مثنوی معنوی، بهتصحیح نیکلسون. تهران، انتشارات ناهید.
[34]. مهدیپور، حسن (1395). «تعارض نظر و عمل در مسئلۀ جبر و اختیار در اندیشۀ عطار نیشابوری»، ادبیات عرفانی، دانشگاه الزهرا، سال هشتم، شمارة 15، پاییز و زمستان، صص214-180.
[35]. میبدی، ابوالفضل رشیدالدین (1371). کشفالأسرار و عدةالأبرار، بهتصحیح علیاصغر حکمت، چاپ پنجم، تهران، امیرکبیر.
[36]. هجویری، ابوالحسن علی (1375). کشفالمحجوب، بهتصحیح و. ژوکوفسکی و والنتین آلکسی یریچ، چاپ چهارم، تهران، طهوری.
[37]. همایی، جلالالدین (1385). مولوینامه؛ مولوی چه میگوید؟2جلد، ج1، چاپ دهم، تهران، هما.
[39]. Ritter, Hellmut (2003). The Ocean Of The Soul Man, the World and God in the Stories of Farid al-Din cAttar, Translated by John O’Kane with Editorial Assistance of Bernd Radtke. Brill, Leiden: Boston.