[1]. ابنعربی، محییالدین (1395ق)، الفتوحات المکیه، تحقیق: عثمان، یحیی، القاهرة، الهیئة المصریه العامه الکتاب.
[2]. ــــــــــــــ (1381)، حلیة الابدال، تصحیح: نجیب مایل هروی، تهران، مولی.
[3]. ــــــــــــــ (1370)، فصوص الحکم، تصحیح: ابوالعلاء عفیفی، انتشارات الزهرا.
[4]. باباطاهر (1364)، رباعیات، گردآورنده: محمد رضا سهیلیفر، انتشارات فؤاد و پیری.
[5]. بحرالعلوم، سید محمد مهدی طباطبایی (1361)، رساله فی السیر و السلوک، به کوشش: حسن مصطفوی، تهران، مولی.
[6]. بخاری، سیدمحمد (1364)، منهاج الطالبین و مسالک الصادقین، تصحیح: نجیب مایل هروی، مولی.
[7]. بغدادی، مجدالدین (1368)، تحفة البررة فی مسائل العشرة، ترجمه: شیخ محمد باقر ساعدی خراسانی، به اهتمام حسین حیدرخانی، انتشارات مروی.
[8]. جندی، مؤیدالدین (1362)، نفحة الروح و تحفة الفتوح، تصحیح: نجیب مایل هروی، تهران، مولی.
[9]. الجیلانی، عبدالقادر موسی (1426ق )، سرّالاسرار و مظهر الانوار، تحقیق: احمد فرید المزیدی، بیروت، دار الکتب العلمیه.
[10]. حسنزاده آملی، حسن (1388)، شرح اشارات و تنبیهات ابنسینا (نمط نهم)، انتشارات آیات اشراق.
[11]. السراج الطوسی، ابینصر (1914م)، اللمع فی التصوف، تصحیح: رنولد نیکلسون، لیدن، مطبعة بریل.
[12]. سلمی، ابوعبدالرحمن(1372)، رساله «مسئله صفات الذاکرین و المتفکرین»، مجموعه آثار عبدالرحمن سلمی، تصحیح: ابو محفوظ الکریم المعصومی، گردآوری: تصرالله پورجوادی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
[13]. سمنانی، علاءالدوله (1362)، العروة لاهل الخلوة و الجلوة، تصحیح: نجیب مایل هروی، مولی.
[14]. شیروانی، زینالعابدین (1338)، ریاض السیاحه، طبع سنگی.
[15]. عبادی مروزی، منصوربناردشیر(1362)، مناقب الصوفیه، به کوشش محمد تقی دانش پژوه و ایرج افشار، کتابفروشی منوچهری.
[16]. عطّار نیشابوری (1385)، تذکرة الاولیاء، تصحیح: نیکلسون، انتشارات صفی علیشاه.
[17]. ﻏﺰاﻟﻲ، ﻣﺤﻤﺪ (١٣٨۶)، کیمیای ﺳﻌﺎدت، ﺑﻪ کوﺷﺶ ﺣﺴﻴﻦ ﺧﺪﻳﻮ ﺟﻢ، ﺗﻬﺮان، ﻋﻠﻤﻲ و فرهنگی.
[18]. القشیری، أبیالقاسم عبدالکریمبنهوازن(1416ق)، الرسالة القشیریه فی علم التصوف، بیروت، دارالکتاب العربی، بیتا.
[19]. ــــــــــــــ (1392)، رساله «ترتیب السلوک»، آداب السلوک و شروح اسماء الحسنی، مترجم: محمود رضا افتخارزاده، تهران، جامی.
[20]. ــــــــــــــ (1387)، ترجمه رسالة قشیریه، ترجمه: ابوعلی حسنبناحمد احمد عثمانی، تصحیح: بدیع الزمان فروزانفر، تهران، زوّار.
[21]. القیصری، داوودبنمحمود (؟)، شرح فصوص الحکم للقیصری، تصحیح: محمد حسن الساعدی، منشورات انوارالهدی للطباعة و النشر.
[22]. کاشفی، ملاحسین (1386)، لب لباب مثنوی، به کوشش سید نصرالله تقوی، اساطیر.
[23]. کبری، نجمالدین (1957م)، فوائح الجمال و فواتح الجلال، تصحیح: فرتیز مایر، ویسبادن، مطبعة فرانتز شتاینر.
[24]. ــــــــــــــ (1388)، رساله السائر الحایر الواجد الی السّاتر الواجد الماجد، در برد الیقین: مجموعه هفده رسالة عرفانی، به اهتمام م. نجفی، قم، انتشارات آیات اشراق.
[25]. ــــــــــــــ (1303)، منهاج السالکین، طبع سنگی.
[26]. ــــــــــــــ (؟)، رسالة الی الهائم الخائف من لومة الائم، تصحیح: توفیق سبحانی، تهران، سازمان انتشارات کیهان.
[27]. کبودرآهنگی، محمدجعفر (1383)، مراة الحق، تصحیح: حامد نامیاصفهانی، انتشارات حقیقت.
[28]. کتاب مقدس (ترجمه قدیم) (1996م)، انتشارات ایلام.
[29]. الکلا بادی، ابوبکر محمد (1388ق)، التعرف لمذهب أهل التصوف، تصحیح: محمود امین النواوی، مکتبة الکلیات الازهریة.
[30]. مجلسی، محمد باقر (1403ق)، بحارالنوار، بیروت، مؤسسه الوفاء.
[31]. محمدبناحمدبنمحمد (1383)، «مقاصد الساکلین»، این برگهای پیر، تصحیح: نجیب مایل هروی، تهران، نشر نی.
[32]. محمدزاده، سیدنادر (1390)، «Comparison symbolism of light and darkness on mystical vision between Kobrāwīyids and eastern Christianity»، حکمت و فلسفه، تهران، سال7، شمارۀ4، زمستان، صص 85-102.
[33]. ــــــــــــــ (1389)، «مقایسۀ دیدگاه عرفان مذهب ارتدوکس و طریقۀ کبرویه دربارۀ رؤیت و شهود خداوند، ادیان و عرفان: مقالات و بررسیها، تهران، سال43، شمارۀ 2، پاییز و زمستان، صص137-154.
[34]. ــــــــــــــ (1388)، «شهود و خداگونگی در عرفان مسیحیت شرقی»، پژوهشنامۀ ادیان، تهران، سال3، شمارۀ 5، بهار و تابستان، صص67-90.
[35]. ــــــــــــــ (1387)، «بررسی مقایسهای مسیحیت شرقی و تصوف اسلامی»، عرفان، زنجان، سال4، شمارۀ15، بهار، صص83-119.
[36]. مستملی بخاری، اسماعیل (1365)، شرح التعرف، تصحیح: محمد روشن، اساطیر.
[37]. مولوی، جلالالدین محمد (1386)، مثنوی معنوی، تصحیح: رینولد نیکلسون، هرمس.
[38]. نسفی، عزیزبنمحمد (1386)، کشف الحقایق، به اهتمام و تعلیق احمد مهدوی دامغانی، انتشارات علمی و فرهنگی.
[39]. الهجویری، أبی الحسنبنعثمان (1386)، کشف المحجوب، تصحیح: والنتین ژوکوفسکی، ویراستة علیاصغر عبدالهی، تهران، دنیای کتاب.
[40]. همدانی، خواجه یوسف (1362)، رتبة الحیات به ضمیمه رساله الطیور از نجمالدین رازی، تصحیح: محمدامین ریاحی، توس.
[41]. همدانی، عبدالصمد (1387)، بحرالمعارف، به کوشش حسین استادولی، تهران، حکمت.
[42]. همدانی، میرسیدعلی (1384)، مشارب الاذواق، تصحیح: محمد خواجوی، مولی.
[43]. یواقیت العلوم و دراری النجوم (1345)، تصحیح: محمد تقی دانش پژوه، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
[44]. Barsanuphius and St. John (1973), “Direction in Spiritual Work”, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer (trans.), in Writings from the Philokalia on Prayer of the Heart, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer(eds.), Faber and Faber Limited, London.
[45]. Chryssavgis, John (2004(, Light Through Darkness Tradition, New York, Orbis Book.
[46]. ---------- (2003), In the Heart of the Desert, James S. Cutsinger(ed.), world wisdom.
[47]. ---------- (2000), “Hesychasm”, in Enc. of Monasticism, William M. Johnston (ed.), Chicago and London, Fitzroy Dearborn pub., Vol.1.
[48]. Cutsinger, James S. (2002), “Hesychia: An Orthodox Opening to Esoteric”, in Paths to the Heart (Sufism and the Christian Eastern), James S.Cutsinger (ed.), world wisdom.
[49]. Evagrius Ponticus (2006), “A Word about Prayer”, in Evagrius Ponticus, A.M.Casiday (ed.), London and New York, Routledge.
[50]. Evagrius Ponticus )2006(, “On Prayer”, in Evagrius Ponticus, A. M. Casiday (ed.), London and New York, Routledge.
[51]. Gregory Sinai )1973(, “Instructions to Hesychasts”, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer(trans.), in Writings from the Philokalia on Prayer of the Heart, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer(eds.), London, Faber and Faber Limited.
[52]. Hesychius of Jerusalem (1973), “Text on Sobrity and Prayer”, E. Kadloubovsky & G. E. H. Palmer (trans.), in Writings from the Philokalia on Prayer of the Heart, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer (eds.), London, Faber and Faber Limited.
[53]. Lossky, Vladimir (1973), the Mystical Theology of the Eastern Church, Cambridge and London, James Clarke & Co. LTD.
[54]. Mark the Ascetic )1973(, “Two Centuries on Spiritual Law”, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer(trans.) in Early Father from The Philokalia, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer (eds.), Oxford, Alden press.
[55]. O’Brien, Elmer (1965), Varieties of Mystic Experience, New York, A Mentor- Omega Book.
[56]. Palamas, Gregory (1973), “How all Christians in General Must Pray Without Ceasing”, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer (trans.) in Early Father from The Philokalia, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer (eds.), Alden press, Oxford.
[57]. Rossi, Vincent )2002(, “Presence, Participation, Performance…”, in Paths to the Heart (Sufism and the Christian Eastern), James S.Cutsinger (ed.), world wisdom.
[58]. The Fathers of the Desert (1907), Emily F.Bowden (trans.), in two volumes, Lodon, Burns and Oates.
[59]. The Way of a Pilgrim and the Pilgrim Continues His Way (?), R.M.French (trans.), New York, Ballantine Books.
[60]. Theophan the Rucluse (1966), “The Fruits of Prayer”, E. Kadloubovsky & G.E.H. Palmer (trans.), in The Art of Prayer, (An Orthodox an theology), Compiled by lgumen Chariton, E. Kadloubovsky & E.M. Palmer(eds.), London, Faber and Faber Limited.
[61]. Theophan the Rucluse, “The Jasus Prayer”, in The Art of Prayer, Idem.
[62]. Ware, Kallistos)2005(, “Ways of Prayer and Contemplation: Estern”, Christian Spirituality, Bernard McGinn & John Mendorff (ed.), Routledge.
[63]. Ware, Kallistos (2002), “How Do We Enter The Heart”, in Paths to the Heart (Sufism and the Christian Eastern), James S. Cutsinger (ed.), World wisdom.
[64]. Ware, Timothy )1963(, The Orthodox Church, Penguin Books.