ادیان ابراهیمی که در طول تاریخ بر بشریت نازل شدند، به سبب نوع قرائت و تفسیر عالمان دینی از آنها و همچنین مطامع سیاسی صاحبان قدرت، تاریخ پر فراز و نشیبی در مواجه با هم داشتهاند. صدور فتواهای دینی علیه یکدیگر، درگیریهای خونین نظامی، جنگهای طولانی مدت، کشتار، و هتک حرمت یکدیگر به اسم خدا و دین و... گوشهای از اختلاف و تفرقۀ پیروان ادیان ابراهیمی است که در منابع تاریخی موجود میباشد. تفکیک و دوقطبی ناشی از این تقابل در میان ادیان ابراهیمی بهخصوص مسیحیت و اسلام، سبب پیدایش اصطلاحاتی چون دنیای مسیحی و دنیای اسلام شد. این در حالی است که قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی بر تقریب و همگرایی ادیان ابراهیمی توجه داشته است. آنچه اهمیت دارد این است که عناصر و مؤلفههای تقریب ادیان ابراهیمی از نگاه قرآن چه هست و چگونه در ارتباط معنایی با هم شبکۀ معنایی تقریب را به وجود میآورد. هدف و خروجی شبکۀ معنایی تقریب چیست؟ به نظر میرسد عناصر و مؤلفههای تقریب ادیان ابراهیمی در قرآن بیشتر مبتنی بر جوهره و ارزش وجودی انسان بماهو انسان است که سبب ایجاد گزارههای مشترک زیادی میان ادیان ابراهیمی شده است. بار معنایی که هر کدام از این عناصر و مؤلفهها در قرآن حمل میکنند وقتی در ارتباط معنایی با هم قرار میگیرند، شبکۀ معنایی از تقریب ایجاد میکنند که نه تنها بر رشد فردی انسان، بلکه بر پیشرفت و رشد جامعۀ انسانی نیز تأکید دارند. بنابراین، اگر تفسیر و قرائت صحیح و به دور از پیشفرضهای سیاسی و دینی از عناصر و مؤلفههای تقریب ادیان ابراهیمی در قرآن صورت گیرد، میتواند این جوامع را به سمت همگرایی و رشد سوق دهد و از تقابل و تعارض آنها بکاهد.
Brown, G.Yule, Discourse Analysi, Cambridge: Cambridge University press,1983.
Cienki.A.J, Spatial cognition and the semantics of prepositions in English, Polish and Russia , Munchen: Verlag, Otto Sagner, 1989.
Crawford. Robert, what is religion, London - New York, Routledge press, 2002.
Cruse, D.A, Lexical Semantics,Cambridge, Cambridge University press, 1997 .
Drieger, Philipp, Semantic Network Analysis as a Method for Visual Text Analytics, Social and Behavioral Sciences, 79, 2013.
Edward .S & Greasy. M. A, History of the Ottoman Turks, from the beginning of their empire to the present time (New York: New York press, 1973.
Einhard, the life of the emperor Karl the great, translated by William Glaister, Oxford, Oxford university college, 1877.
Fan Gustav, Gronbom, Islam medieval, translated by Gholamreza Samiee ,Tehran: Nashr Alborz, 1994 .
Hume, Robert, The world's living religions, With special reference to their sacred scriptures and in comparison with Christianity, an historical sketch, Translated by Abodlrahim Gavahi, Tehran, Nashr elm, 2007 .
Izutsu, Toshihiko, God and man in the Qur’an ,Malaysia: Islamic book trust press, 2008 .
Jaspert, Nikolas, The crusades, translate by Philly’s G. jestice, London - New York: Routledge press, 2006.
Jorgensen. M. Phillips. L, Discourse Analysis as Theory and Method, Translated by Hadi Jalili, Tehran: Nashreney, 2011.
Kitab Exodus, 26:21-22
Langcher, Ronload.W, Foundations of Cognitive Gramme theoretical prerequisites,Standford: Standford University Press, 1987.
Leaman, Oliver, The Qur’an: an encyclopedia, London- New York: Routledge press, 2006.
Lynne, Murphy. M, Semantic Relations of the lexicon, Antonym, Synonym, and other paradigms, Cambridge, Cambridge university press, 2000.
Lyons, John, language, meaning and context, Londen, Fontana, 1981.
Malinowski. B , The problem of meaning in Primitive Languages”, in supplement to C.K. Ogden & I. A. Ruchards, The meaning of meaning, London, Kegan Paul Trench, Trubner, 1923.
Mark Steyvers & Joshua. B, Tenenbaum, “The Large-Scale Structure of Semantic Networks: Statistical Analyses and a Model of Semantic Growth”, Cognitive Science , 29, 2005.
Marvin, R. Wilson, Our father Abraham, Jewish Roots of the Christian Faith ,Eerdmans Publishing Company, 1989.
Matthee,Rudi, “Safavid Iran and the Christian Missionary Experience between Tolerance and Refutation”, Mideo, Mélanges del` institut Dominican d etudes Orientales35,2020,
Palmar.F.R, Semantic a New Outline,Cambridge: Cambridge University press, 1979.
Steven, Runciman, A History of the Crusades ,3vols, Cambridge, Cambridge University Press, 1999.
Tyler. A & Evans. V, the semantics of English preposition: Spatial scenes, embodied meaning and cognition ,Cambridge, Cambridge University Press, 2003.
Watt. M, Muslim-Christian Encounters Perceptions and Misperceptions, USA–Canada: Routledgepress, 1991.