[1] ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1365). قواعد کلی در فلسفۀ اسلامی، ج اول، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
[2] احمدی، محمدامین (1386). انتظار بشر از دین، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
[3] باربور، ایان (1362). علم و دین، ترجمۀ بهاءاالدین خرمشاهی، نشر دانشگاهی.
[4] ـــــــــ (1392). دین و علم، ترجمۀ پیروز فطورچی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
[5] بوخنسکی، ا. ام (1379). فلسفۀ معاصر اروپایی، ترجمۀ شرفالدین خراسانی(شرف)، انتشارات علمی و فرهنگی.
[6] پترسون، مایکل و دیگران (1376). عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، انتشارات طرح نو.
[7] دهباشی، مهدی (1386). پژوهشی تطبیقی در هستیشناسی و شناختشناسی ملاصدرا و وایتهد:فیلسوفان مشهور پویشی، نشر علم.
[8] ساجدی، علیمحمد (1383). «صدرالمتألهین شیرازی و نحوۀ فاعلیت حق تعالی در نظام آفرینش؛ رابطۀ خدا و جهان از نظر صدرای شیرازی»، فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز، دورۀ اول جدید: شمارۀ اول(پیاپی 10) بهار 1383، صص62ـ41.
[9] سعیدیمهر، محمد و شهناز شایانفر (1388). «تعالی و حلول در فلسفۀ ملاصدرا»، خردنامۀ صدرا، شمارۀ 51، بهار 1388، صص77ـ64.
[10] سروش، عبدالکریم (1378). نهاد ناآرام جهان، مؤسسۀ فرهنگی صراط.
[11] شامحمدی،رستم (1390). خداوند در اندیشۀ پویشی وایتهد، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[12] ـــــــ و علی سنایی (1395). «تحلیل و بررسی نظریۀ عدل الهی پویشی گریفین»، قبسات، دورۀ 21، شمارۀ 80، تابستان 95، صفحۀ 117ـ146.
[13] صلواتی، عبدالله و زینب اختری (1395). «بررسی تطبیقی مسألۀ رابطۀ وجودی دوسویۀ خدا و جهان از دیدگاه هارتشورن و ملاصدرا»، پژوهشهای هستیشناختی، سال پنجم، شمارۀ 9، بهار و تابستان 1395، صص51ـ69.
[14] علیزمانی، امیرعباس (1386). «خدا و تکامل، بررسی پنج الگوی فعل خدا در طبیعت از دیدگاه ایان باربور»، پژوهشهای فلسفی ـ کلامی، سال هشتم، شمارۀ سوم و چهارم، صص162ـ127.
[15] فتحیزاده، مرتضی (1392). «طبیعتگرایی علمی و فراطبیعتگرایی دینی»، پژوهشهای علم و دین، سال چهارم، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان 1392، صص11ـ28.
[16] گریفین، دیوید ری (1388). خدا و دین در جهان پسامدرن، ترجمۀ حمیدرضا آیتاللهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[17] نراقی، احمد (1378). رسالۀ دین شناخت، انتشارات طرح نو.
[18] Barbour, Ian(2000). When science meets Religion :Enemies, Strangers, or Partner?.London: SPCK.
[19] Barbour, Ian(2003). " SCIENCE AND RELIGION, MODELS AND RELATIONS".Encyclopedia of Science and Religion,Edited: J. Wentzel Vrede van Huyssteen, Macmillan Reference USA.
[20] Brierley, Michael. w(2006). "The potential of panentheism for dialogue between science and religion". Oxfor book of religion and science. Edited: Philip Clayton, Oxford.
[22] Griffin, David Ray. (1998). Unsnarling the World-Knot: Consciousness, Freedom, and the Mind-Body Problem. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
[23] Griffin, David(2000). "Process philosophy and theology". The history of science and religion in the western tradition: An encyclopedia. Edited: Gary. B. Fernger. Garland pubishing. New York.
[24] Griffin, David(2000).Religion and Scientific Naturalism: Overcoming the Conflicts, State University of New York.
[25] Griffin, David Ray (2001). " Process philosophy of religion". Issues in contemporary philosophy of religion. Edited: Eugent Thomas Long. Kulwer Academic Publishers.
[26] Griffin, David Ray (2001). Reenchantment Without Supernaturalism: A Process Philosophy o f Religion. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press.
[27] Griffin, David Ray (2005). Panentheism’s Significance for Science and Religion. From www.Anthony Flood. com.
[28] Hartshorne, Charles and Reese, William L. (1953). Philosophers Speak of God. Chicago: University of Chicago Press.
[29] Whitehead, A.N. (1957). Process and Reality. Macmillan
[30] Whitehead, A.N. (1960). Religion in Making. Macmillan.