آتونبررسی تطبیقی دو سرود کهن مصری و ایرانی (آخناتون و مهریشت اوستا) [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 23-40]
آثارمنابعی کهن در شناخت اندیشههای فرقۀ اسحاقیه: پژوهشی دربارۀ اسحاق بن محمّد اَحْمَر نَخَعی و بازیابی قطعاتی برجای مانده از آثار وی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 89-63]
آثار عطارهمانندی تأویلهای منشوری عطار از هبوط آدم و سقوط ابلیس [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 47-68]
آخناتونبررسی تطبیقی دو سرود کهن مصری و ایرانی (آخناتون و مهریشت اوستا) [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 23-40]
آدم قادمونانسان کامل به روایت ابنعربی و دلئون [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 173-195]
آدم و حواگناه نخستین از دیدگاه اسلام و مسیحیت [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 101-126]
آذربایجانپیامدهای فعالیتهای میسیونرهای آمریکایی در جامعه آسوری آذربایجان (1250-1344 ق./1834-1925 م.) [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 314-293]
آریائیانتمدن خاموش نگاهی به تاریخ ، زبان و اعتقادات داویدیان [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 1-22]
آستانۀ دینواقعیّت غایی دینی تأملی بر آراء رابرت رانولف مارت با توجه به کتاب آستانۀ دین [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 531-548]
آسوریانپیامدهای فعالیتهای میسیونرهای آمریکایی در جامعه آسوری آذربایجان (1250-1344 ق./1834-1925 م.) [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 314-293]
ابنعربیبررسی لطایف سبعه و پیامبران وجودی هفتگانه از عطار تا شیخ علاءالدوله سمنانی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 189-205]
ابنعربیتحلیل مفاهیم «خود» و «دیگری» براساس مبانی عرفانی ابنعربی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 498-479]
ابنعربیمفاهیم، اصطلاحات و استعارات عرفان تلفیقی در آثار داعی شیرازی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 131-109]
ابنعربیارمغان علمی و معرفتی فناء فی الله و بقاء بالله از منظر ابنعربی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 242-227]
ابنعربیوجه جسمانی انسان در عرفان ابنعربی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 441-423]
ابنعربیتحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 75-94]
ابنعربیتجلّی در کتاب العروة سمنانی و ارتباط آن با آرای ابن عربی و عقاید اشعری [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 439-462]
ابنعربینظریه تعین اول در مکتب ابنعربی (تحلیل و نقد) [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 147-172]
ابن عربی«سرّ و مصادیق آن در عرفان با تأکید بر اندیشۀ ابن عربی» [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 263-281]
ابن عربیمقایسهی مفاهیم گاهانی اسپنته مینیو و اسپنیشته مینیو با فیض مقدّس و فیض اقدس در نظام عرفانی ابن عربی. [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 145-170]
ابن عربیزنانگی و تأنیث در هستی شناسی ابن عربی [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 123-143]
ابن میمونبررسی تطبیقی دیدگاههای ابن میمون و قاضی سعید قمی در تحلیل معانی صفات خداوند [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 85-104]
ابوالبرکاتطریقه ی احمد غزالی از طوس تا تِلِمسان [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 11-30]
ابوالحسین نوریبررسی عوامل زمینهساز معنا در نگرش ابوالحسین نوری و ویکتور فرانکل [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 69-89]
ابوالفضلطریقه ی احمد غزالی از طوس تا تِلِمسان [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 11-30]
ابوسعیدمنشاء رنج و راه رهایی از دیدگاه بودا و ابوسعید ابوالخیر [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 79-99]
ابوعیسی وراقبررسی لوگوس/کلمه در مجادلههای کلامی مسیحیان و مسلمانان در سده های نخستین قمری [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 123-142]
اتحادانقطاع: طریق بازگشت نَفْس به اتّحاد دوباره با ذات الهی از نظر مایستر اکهارت [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 179-200]
اتحاد با خداتحول وجودی انسان در قرآن و عهد جدید [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 95-120]
اتخاذ دیدگاه دیگری«صورتبندی مفهومی قاعده های زرین و سیمین در نهجالبلاغه» [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 422-405]
اثباتگراییپیامدهای رویکردهای اثباتگرایانه برای مطالعات اسلامی در محیط آکادمیک ایران [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
اثبات مثمرات.بررسی تطبیقی دیدگاههای ابن میمون و قاضی سعید قمی در تحلیل معانی صفات خداوند [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 85-104]
اجتماعریاضت و حدود مشروع آن در احتجاجات معصومین (ع) با متصوفۀ زمانشان [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 139-161]
اجتماعمناسبات دین و دولت در آیین مسیح [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 243-265]
اجتهادعرفان و اخباریگری در اندیشۀ میرزا محمد اخباری (م. ۱۲۳۲هـ.ق) پژوهشی در روابط جریانهای اجتهادی، اخباری و صوفی در نیمۀ نخست سدۀ سیزدهم [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 387-406]
اجمال و تفصیلنظاممندی دیدگاه سعیدالدین فرغانی در تبیین قاعدۀ عرفانی «اجمال و تفصیل» مطالعۀ موردی: تبیین مراتب نظام هستی [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 411-433]
احدیتانقطاع: طریق بازگشت نَفْس به اتّحاد دوباره با ذات الهی از نظر مایستر اکهارت [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 179-200]
احدیّتتحلیل و بررسی ظهور یا عدم ظهور خارجی و علمی اسماء مستأثر [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 243-259]
احصاء اسماءرویکرد و روش ابن برّجان در شرح اسماء الهی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 165-179]
احمد غزالیطریقه ی احمد غزالی از طوس تا تِلِمسان [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 11-30]
احوال شخصیۀ اقلیتهای ایرانتحولات تاریخی شرایط قانونی و شرعی زوجین در احوال شخصیۀ ارامنۀ گریگوری ایران [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 162-135]
اخباریگریعرفان و اخباریگری در اندیشۀ میرزا محمد اخباری (م. ۱۲۳۲هـ.ق) پژوهشی در روابط جریانهای اجتهادی، اخباری و صوفی در نیمۀ نخست سدۀ سیزدهم [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 387-406]
اخلاقبررسی عرفان و معنا در حکایت امیر و خفته از مثنوی معنوی [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 77-97]
اَردویسورکارکرد دینی و سیاسی ایزدبانو اناهیتا در عصر ساسانی براساس نوشته های فارسی میانه [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 9-22]
ارزشمعنا، غایت و ارزش (بررسی آراء گرت تامسُن در باب معنای زندگی) [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 31-55]
ارمیامیثاق و تفسیرهای مختلف از آن نزد انبیای بنیاسرائیل [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 287-307]
ارواحبررسی تطبیقی مراتب ارواح از منظر عزیز نسفی و نجمالدین رازی [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 89-108]
ازدواج روحانیازدواج کشیشها و قوانین و مناصب زنان روحانی در کلیسای انگلیکن [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 498-475]
اسپنته مینومقایسهی مفاهیم گاهانی اسپنته مینیو و اسپنیشته مینیو با فیض مقدّس و فیض اقدس در نظام عرفانی ابن عربی. [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 145-170]
اسپنیشته مینیومقایسهی مفاهیم گاهانی اسپنته مینیو و اسپنیشته مینیو با فیض مقدّس و فیض اقدس در نظام عرفانی ابن عربی. [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 145-170]
اسپهبدان باوندیچگونگی استقرار و تثبیت تشیع امامی در طبرستان (از قرن سوم تا پایان هشتم هجری) [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 253-272]
استاد عرفانجایگاه استاد در ابعاد شناختی و رفتاری سِیروسلوک عرفانی [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 245-264]
استدلال فلسفیتحلیل انتقادی دیدگاه مکتب تفکیک در مورد رهیافت عقلگرایانۀ فلسفی به دین [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 111-130]
استغناءبررسی مفهوم استغناء در منطقالطیر عطار و تأثیر آموزههای کلامی بر آن [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 41-19]
اسحاق بن محمد احمرمنابعی کهن در شناخت اندیشههای فرقۀ اسحاقیه: پژوهشی دربارۀ اسحاق بن محمّد اَحْمَر نَخَعی و بازیابی قطعاتی برجای مانده از آثار وی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 89-63]
اسحاقیهمنابعی کهن در شناخت اندیشههای فرقۀ اسحاقیه: پژوهشی دربارۀ اسحاق بن محمّد اَحْمَر نَخَعی و بازیابی قطعاتی برجای مانده از آثار وی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 89-63]
اسرائیلیاتنقش «حدیث صورت» در انگارۀ اشرفیت انسان (از دیدگاه برخی محدثان امامیه) [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 359-382]
اسرارالتّوحیداز کرامات تا خرافات (با تأکید بر اسرارالتّوحید و مقامات ژندهپیل) [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 283-314]
اسطورهبودا در آثار محققان معاصر فرانسه [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 1-19]
اسطورهبررسی نماد سلامگاهها «بَردِکِلها» در قوم بختیاری شمال خوزستان براساس نمادگرایی میرچا الیاده [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 259-243]
اسطوره غیبت دخترتحلیل دینشناختی و اسطورهشناختی آیین ایرانی قربانی گاو در اسفنجان [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 451-425]
اسفنجانتحلیل دینشناختی و اسطورهشناختی آیین ایرانی قربانی گاو در اسفنجان [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 451-425]
اسلامکرامیه و تصوف [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 21-38]
اسلامگناه نخستین از دیدگاه اسلام و مسیحیت [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 101-126]
اسلامآداب خوراک در ادبیات عارفان و صوفیان ایران تا پایان قرن هفتم هجری [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 127-142]
اسلاممیثاق در قرآن و عهد جدید [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 203-227]
اسماء الحسنیرویکرد و روش ابن برّجان در شرح اسماء الهی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 165-179]
اسماء اللهاسم کریم در عرفان اسلامی [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 129-146]
اسماء مستأثرتحلیل و بررسی ظهور یا عدم ظهور خارجی و علمی اسماء مستأثر [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 243-259]
اسماعیلیهامامت از دیدگاه اسماعیلیه و زیدیه [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 131-146]
اسما و صفاتانسان کامل به روایت ابنعربی و دلئون [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 173-195]
اسما و صفات تجلی ذاتبررسی و نقد رابطۀ اسما و صفات با ذات الهی از منظر سید حیدر آملی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 251-237]
اسناد قمراناسنیها و مندائیان: مقایسۀ باورها و آئینها [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 315-343]
اسنیاسنیها و مندائیان: مقایسۀ باورها و آئینها [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 315-343]
اکبرشاهتأثیر اصلاحات اکبرشاه گورکانی بر نواندیشی دینی شاه ولیالله دهلوی بر طبق الگوی دیالکتیک تاریخی هگل [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 464-443]
اَگّاداگناهان منسوب به هارون در کتاب مقدس عبری (عهد قدیم) و توجیهات آنها در اَگّادا و تحقیقات جدید کتاب مقدس [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 28-9]
اگزیستانسیالیسمبررسی مواجهۀ فمینیسم و اگزیستانسیالیسم؛ اسطورهزدایی از تصویر زنان در کتاب مقدس و برسازی چهرۀ نوین از زنان در جوامع مدرن غربی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 439-421]
الازهرمناسبات تصوف و الازهر با وهابیت در مصر (مطالعه موردی: رویکرد عبدالحلیم محمود) [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 259-277]
الاهیات سیاسی مسیحیبررسی رویارویی الاهیات سیاسی با فرهنگ مدرن [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 206-187]
التباسبررسی و تحلیل سطوح معنایی اصطلاح «التباس» و نسبت آن با تثلیثِ «عشق، زیبایی و تجلیّ» در نگرش عرفانی شیخ روزبهان [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 31-53]
الستخاستگاه سخن از نگاه مولوی به همراه برخی ملاحظات تطبیقی در حوزه ی ادبیات خداشناسی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 1-20]
العروهتجلّی در کتاب العروة سمنانی و ارتباط آن با آرای ابن عربی و عقاید اشعری [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 439-462]
اللهتأملی بر «صراط مستقیم» از منظر ابنعربی و برخی از شارحان نظریههای عرفانی او [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 121-146]
الهیاتتاملی پیرامون تحولات انسان شناختی در سنت مسیحی و تاثیر آن بر الهیات سیاسی مدرن [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 201-221]
امّالقری و مدینةالنبیموضوع «بازگشت» و «سکینۀ» انسان در حیات روحیِ اوجستاری در کتـاب مقدس و قـرآن، با تأکید بر سه «مرکزیت دینی» [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 349-325]
امامامامت از دیدگاه اسماعیلیه و زیدیه [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 131-146]
امامتامامت از دیدگاه اسماعیلیه و زیدیه [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 131-146]
امامتحاکمیت سیاسی در مکتب اعتزال با تأکید بر اندیشۀ قاضی عبدالجبار [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 49-70]
امامتسازگاری عرفان سعید الدین فرغانی با عقاید شیعی در باب امامت علی ابن ابیطالب (ع) [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 323-341]
امام خمینی(ره)تأملی در مبانی وجودشناختی صادر اول بر اساس تعلیقات امام خمینی(ره) بر مصباحالانس [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 175-194]
امام علی علیه السلامسازگاری عرفان سعید الدین فرغانی با عقاید شیعی در باب امامت علی ابن ابیطالب (ع) [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 323-341]
امام محمد غزالیجایگاه علوم عقلی در عصر امام محمد غزالی تبیین اختلاف غزالی و شیخ بوعلی سینا [(مقالات آماده انتشار)]
امانچیستی ایمان و مقومات مفهومی آن از دیدگاه فخرالدین رازی [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 69-82]
امپراتوری بیزانسوضعیت و نقش سیاسی یهودیان در روزگار خسروپرویز [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 65-87]
امرِ الوهیبررسی معناشناسی نیایش در «خداباوری کلاسیک» و «همهخداباوری» [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 333-315]
امر مرموزواقعیّت غایی دینی تأملی بر آراء رابرت رانولف مارت با توجه به کتاب آستانۀ دین [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 531-548]
امشاسپنداناوصاف و کارکرد یاریگران خـداوند در اوستـا و عهـد عتیـق (بررسی تطبیقی) [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 21-42]
امنحوتپبررسی تطبیقی دو سرود کهن مصری و ایرانی (آخناتون و مهریشت اوستا) [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 23-40]
اناجیل آپوکریفامریم مجدلیه در متون آپوکریفا از نگاهی زنانهنگر [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 151-133]
اَناهیتاکارکرد دینی و سیاسی ایزدبانو اناهیتا در عصر ساسانی براساس نوشته های فارسی میانه [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 9-22]
انتخابحاکمیت سیاسی در مکتب اعتزال با تأکید بر اندیشۀ قاضی عبدالجبار [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 49-70]
انجیل زندهباز سازی انجیل زنده مانی بر پایه متن های ایرانی مانوی، یونانی، قبطی و اسلامی [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 185-204]
اورشلیمموضوع «بازگشت» و «سکینۀ» انسان در حیات روحیِ اوجستاری در کتـاب مقدس و قـرآن، با تأکید بر سه «مرکزیت دینی» [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 349-325]
بازسازیعبادتگاه های اهل کتاب در آینة فقه امامیه [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 67-87]
بازیابی آثار مفقودمنابعی کهن در شناخت اندیشههای فرقۀ اسحاقیه: پژوهشی دربارۀ اسحاق بن محمّد اَحْمَر نَخَعی و بازیابی قطعاتی برجای مانده از آثار وی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 89-63]
تجسم عملفرجام شناسی عرفانی در اندیشه و آثار ابوالمجد سنایی غزنوی [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 277-299]
تجلیتجلیات جمالی و جلالی و پیامدهای نظری آن در عرفان سکریان و صحویان [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 53-68]
تجلیبررسی و نقد نشانه شناختی قرائت وحدت وجودی از شعر حافظ [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 349-365]
تجلینگاهی معرفتشناختی به غذای نور و نورخواری در آثار منظوم مولانا [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 64-43]
تجلیتجلّی در کتاب العروة سمنانی و ارتباط آن با آرای ابن عربی و عقاید اشعری [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 439-462]
تجلیّبررسی و تحلیل سطوح معنایی اصطلاح «التباس» و نسبت آن با تثلیثِ «عشق، زیبایی و تجلیّ» در نگرش عرفانی شیخ روزبهان [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 31-53]
تجلّینظاممندی دیدگاه سعیدالدین فرغانی در تبیین قاعدۀ عرفانی «اجمال و تفصیل» مطالعۀ موردی: تبیین مراتب نظام هستی [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 411-433]
تجلیاترمز نور و رنگ در آرای علاءالدوله سمنانی و سیدمحمد نوربخش [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 217-236]
تحقق به اسماء اللهبررسی تاریخی مراتب پیوند سالک با اسمای الهی در مکتب ابنعربی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 143-163]
تحقیقات جدید کتاب مقدسگناهان منسوب به هارون در کتاب مقدس عبری (عهد قدیم) و توجیهات آنها در اَگّادا و تحقیقات جدید کتاب مقدس [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 28-9]
تحلیل جهانبینیهاگذر از تحلیل ادیان سنتی به تحلیل جهانبینیها در دینشناسی نینیان اسمارت [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 85-100]
تصوفوجوه معنوی کسب و کار در سنّت ملامتیه [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 225-241]
تصوفعرفان و اخباریگری در اندیشۀ میرزا محمد اخباری (م. ۱۲۳۲هـ.ق) پژوهشی در روابط جریانهای اجتهادی، اخباری و صوفی در نیمۀ نخست سدۀ سیزدهم [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 387-406]
تصویرتحلیل خوانش تصویری مولوی و سهروردی از مفهوم اسارت پرندۀ روح (داستانهای پرندگان در مثنوی و رسالههای تمثیلی) [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 23-42]
تعارضبررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی
(با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز) [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 11-28]
تعارض علم و دینتحلیل و بررسی راه حل الهیات پویشی در برون رفت از تعارض بین علم و دین (با تأکید بر اندیشه های گریفین) [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 47-74]
تعالی آگاهیدوگانۀ معنویت هیجانی ـ غیرهیجانی، بر اساس مقایسۀ یوگای پتنجلی با عرفان اسلامی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 9-21]
تعالی و حضور مطلقتحلیل و بررسی همه درخداانگاری به روایت چارلز هارتسهورن [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 97-118]
تعبیر بوهمیتبیین معجزه و دعا در چهارچوب تعابیر کپنهاگی و بوهمی از مکانیک کوانتومی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 283-306]
تعبیر کپنهاگیتبیین معجزه و دعا در چهارچوب تعابیر کپنهاگی و بوهمی از مکانیک کوانتومی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 283-306]
تعدد جهاتتحلیل مفاهیم «خود» و «دیگری» براساس مبانی عرفانی ابنعربی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 498-479]
تعرضعبادتگاه های اهل کتاب در آینة فقه امامیه [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 67-87]
تعقلچیستی ایمان و مقومات مفهومی آن از دیدگاه فخرالدین رازی [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 69-82]
تعلق به اسماء اللهبررسی تاریخی مراتب پیوند سالک با اسمای الهی در مکتب ابنعربی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 143-163]
تعلیم علمبررسی تعلیم و تربیت در آثار عزیزالدین نسفی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 291-308]
تعلیم عملبررسی تعلیم و تربیت در آثار عزیزالدین نسفی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 291-308]
تعلیم و تربیتنقش مدارس عصر صفویه در گسترش تشیع دوازده امامی [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 197-216]
تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانانتحلیل و بررسی مولفه های روانشناسی مثبت در داستان های مثنوی معنوی و کاربرد آن در تربیت دوره نوجوانی [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 21-46]
تعمیرعبادتگاه های اهل کتاب در آینة فقه امامیه [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 67-87]
تعین اولتصحیح و مقدمه رسالهی وحدت وجود نگاشته عبدالعلی انصاری [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 63-104]
تعین اولنظریه تعین اول در مکتب ابنعربی (تحلیل و نقد) [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 147-172]
تعین ثانیتصحیح و مقدمه رسالهی وحدت وجود نگاشته عبدالعلی انصاری [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 63-104]
تغییرعبادتگاه های اهل کتاب در آینة فقه امامیه [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 67-87]
تفسیر ایجابیبررسی تطبیقی دیدگاههای ابن میمون و قاضی سعید قمی در تحلیل معانی صفات خداوند [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 85-104]
تفسیر سلبیبررسی تطبیقی دیدگاههای ابن میمون و قاضی سعید قمی در تحلیل معانی صفات خداوند [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 85-104]
تفسیر ظاهر و باطنمبانی وحی شناختی و قرآنشناختی شاه نعمتالله ولی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 474-453]
تفسیر ظاهریتفسیر ظاهری و غیرظاهری کتاب مقدس [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 95-116]
حقائق أسرار الدینحقائق أسرار الدین»، متنی کهن از میراث نُصیریه: پژوهشی در تاریخگذاری و شناسایی مؤلف آن [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 163-183]
حق الیقینعلم انسان کامل از دیدگاه سیدحیدر آملی [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 237-262]
حقوق ارامنۀ گریگوریتحولات تاریخی شرایط قانونی و شرعی زوجین در احوال شخصیۀ ارامنۀ گریگوری ایران [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 162-135]
حقوق زناننسبت دیدگاه نواندیشان معاصر دینی با توسعة جنسیتی(تحلیل و مقایسة آرای قاسم امین و نظیره زینالدین دربارة زنان) [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 211-232]
حقیقة الحقائقنظریه تعین اول در مکتب ابنعربی (تحلیل و نقد) [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 147-172]
حقیقت (بود)تحلیل فرآیند تجربۀ عرفانی شیوه ای در کشف بن مایۀ تجربه های عارفان [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 147-163]
حقیقت محمدیهنظریه تعین اول در مکتب ابنعربی (تحلیل و نقد) [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 147-172]
حکمتدگرگونیهای مفهومی حکمت در عهد قدیم و عهد جدید [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 31-56]
حکمتبررسی عرفان و معنا در حکایت امیر و خفته از مثنوی معنوی [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 77-97]
حکمتنقش حکمت در وساطت فیض(بررسی مقایسهای عرفان یهود و عرفان اسلامی) [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 458-441]
حکمتنگرشی تحلیلی – انتقادی به مفهوم حوخما براساس قطعه حکمی 4Q185 طومارهای بحرالمیت [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 362-335]
حکمت متعالیۀ صدراییتحلیل و بررسی راه حل الهیات پویشی در برون رفت از تعارض بین علم و دین (با تأکید بر اندیشه های گریفین) [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 47-74]
حکمت مغانیدیالکتیک جمال و جلال در اندیشة عینالقضات همدانی [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 1-17]
حکومتریاضت و حدود مشروع آن در احتجاجات معصومین (ع) با متصوفۀ زمانشان [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 139-161]
حکیمدگرگونیهای مفهومی حکمت در عهد قدیم و عهد جدید [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 31-56]
حکیم سناییمطالعة تطبیقی تکرار و توالی هفت گناه کبیرة اخلاقی در آثار سنایی با هفت دیو بزرگ در مزداپرستی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 23-46]
حوزۀ قمموافقان و مخالفان عرفان در حوزۀ علمیۀ قم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 359-339]
حیات جدیدتحول وجودی انسان در قرآن و عهد جدید [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 95-120]
دولتمناسبات دین و دولت در آیین مسیح [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 243-265]
دیالکتیکدیالکتیک جمال و جلال در اندیشة عینالقضات همدانی [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 1-17]
دیالکتیک تاریخی هگلتأثیر اصلاحات اکبرشاه گورکانی بر نواندیشی دینی شاه ولیالله دهلوی بر طبق الگوی دیالکتیک تاریخی هگل [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 464-443]
دیالکتیک عقلانینحوه و غایت عروج نفس در فلسفۀ فلوطین [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 478-459]
دیتریش بونهوفربررسی مواجهۀ بین کلیساهای پروتستان آلمان و رژیم نازی [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 101-120]
دیدگاه ابیونیمسیح پائول ساموساتا؛ حقیقتی سرکوب شده در تاریخ [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 366-351]
دیدگاه پائولیمسیح پائول ساموساتا؛ حقیقتی سرکوب شده در تاریخ [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 366-351]
دیگرگرایی اخلاقی«خودگرایی» سرشتی و «دیگرگرایی» اخلاقی در اندیشۀ عرفانی ابن عربی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 9-28]
دیگریتحلیل مفاهیم «خود» و «دیگری» براساس مبانی عرفانی ابنعربی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 498-479]
دیگریدیگری به مثابه معیار امر اخلاقی در آثار سعدی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 403-385]
دینبررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی
(با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز) [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 11-28]
دینبررسی نمودهای مذهبی در شعر عهد قاجار [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 99-115]
دیننقش و جایگاه کلیسای ارتدوکس در نظام سیاسی روسیه
(از سال 1917 تا 2010) [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 117-136]
روحبررسی لطایف سبعه و پیامبران وجودی هفتگانه از عطار تا شیخ علاءالدوله سمنانی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 189-205]
روحتحلیل خوانش تصویری مولوی و سهروردی از مفهوم اسارت پرندۀ روح (داستانهای پرندگان در مثنوی و رسالههای تمثیلی) [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 23-42]
روح المعانیرویکرد آلوسی به تفسیر عرفانی [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 227-243]
روح خدااوصاف و کارکرد یاریگران خـداوند در اوستـا و عهـد عتیـق (بررسی تطبیقی) [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 21-42]
روزبهان بقلی شیرازیبررسی و تحلیل سطوح معنایی اصطلاح «التباس» و نسبت آن با تثلیثِ «عشق، زیبایی و تجلیّ» در نگرش عرفانی شیخ روزبهان [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 31-53]
روستای پیربالاچشمزخم در میانۀ دین و جادو؛ مطالعۀ موردی سنتهای وابسته به چشمزخم در روستای پیربالا، آذربایجان شرقی [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 81-99]
روشاصول و روشهای تربیت معنوی براساس دیدگاه دیوید کار [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 324-303]
روش تطبیقی ــ تاریخیگذر از تحلیل ادیان سنتی به تحلیل جهانبینیها در دینشناسی نینیان اسمارت [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 85-100]
روش تعلیم نسفیبررسی تعلیم و تربیت در آثار عزیزالدین نسفی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 291-308]
روش میدانیزمینههای ظهور و تکوین انسانشناسی تفسیری [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 505-526]
زیباییبررسی و تحلیل سطوح معنایی اصطلاح «التباس» و نسبت آن با تثلیثِ «عشق، زیبایی و تجلیّ» در نگرش عرفانی شیخ روزبهان [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 31-53]
زیدیهامامت از دیدگاه اسماعیلیه و زیدیه [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 131-146]
ژ
ژرفاندیشیبررسی معناشناسی نیایش در «خداباوری کلاسیک» و «همهخداباوری» [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 333-315]
س
سادات علویچگونگی استقرار و تثبیت تشیع امامی در طبرستان (از قرن سوم تا پایان هشتم هجری) [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 253-272]
سپنته مینواوصاف و کارکرد یاریگران خـداوند در اوستـا و عهـد عتیـق (بررسی تطبیقی) [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 21-42]
سخنخاستگاه سخن از نگاه مولوی به همراه برخی ملاحظات تطبیقی در حوزه ی ادبیات خداشناسی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 1-20]
سدههای نخست اسلامیالهیات سیاسی در سدههای نخست اسلامی؛ بازنماییِ فرجام شناختی متون زردشتی از فتح ایرانشهر، منظر: دینکَرد [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 424-405]
سرّ«سرّ و مصادیق آن در عرفان با تأکید بر اندیشۀ ابن عربی» [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 263-281]
سرزمین پاکمراقبه (دهیانه) در مهایانۀ بودایی براساس آمیتایور دهیانه سوتره [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 46-29]
سرود مرواریدبررسی تطبیقی حکایتِ شهزاده و کمپیر کابلی در مثنوی با سرود مروارید [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 221-242]
سریانعلم انسان کامل از دیدگاه سیدحیدر آملی [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 237-262]
سعادتنجات و راه نیل به آن در کشفالاسرار و عُدَّةالابرار رشیدالدین ابوالفضل میبدی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 161-181]
سعادت فردی و جمعی«خودگرایی» سرشتی و «دیگرگرایی» اخلاقی در اندیشۀ عرفانی ابن عربی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 9-28]
سعادت و شقاوتفرجام شناسی عرفانی در اندیشه و آثار ابوالمجد سنایی غزنوی [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 277-299]
سعدی«مایههای عرفانی در قصاید سعدی و مقایسۀ آن با مصیبتنامۀ عطّار» [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 193-220]
سعدیدیگری به مثابه معیار امر اخلاقی در آثار سعدی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 403-385]
سعید الدین فرغانیسازگاری عرفان سعید الدین فرغانی با عقاید شیعی در باب امامت علی ابن ابیطالب (ع) [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 323-341]
سعید الدین فرغانینظاممندی دیدگاه سعیدالدین فرغانی در تبیین قاعدۀ عرفانی «اجمال و تفصیل» مطالعۀ موردی: تبیین مراتب نظام هستی [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 411-433]
سفیروتانسان کامل به روایت ابنعربی و دلئون [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 173-195]
سقوط ابلیسهمانندی تأویلهای منشوری عطار از هبوط آدم و سقوط ابلیس [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 47-68]
سکریانتجلیات جمالی و جلالی و پیامدهای نظری آن در عرفان سکریان و صحویان [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 53-68]
سکوتمقایسۀ ارتباط صمت و هسوخیا و ذکر قلبی در طریقۀ هسوخیایی و تصوف [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 165-183]
سکولاریسمجستاری درباره ی دو واژه ی سکولاریسم و لائیسیته و برابر نهادهای فارسی و عربی این دو [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 57-72]
سکینه و امن و سلامموضوع «بازگشت» و «سکینۀ» انسان در حیات روحیِ اوجستاری در کتـاب مقدس و قـرآن، با تأکید بر سه «مرکزیت دینی» [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 349-325]
سناییفرجام شناسی عرفانی در اندیشه و آثار ابوالمجد سنایی غزنوی [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 277-299]
سنت اول عرفانیهستیشناسی در سنت اول و دوم عرفانی [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 229-244]
سنّت اوّل عرفانیتحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 75-94]
سنت دوم عرفانیهستیشناسی در سنت اول و دوم عرفانی [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 229-244]
سنّت دوم عرفانیتحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 75-94]
سنت یهودیسیر تحول در تأملات مربوط به آموزۀ برگزیدگی قوم اسرائیل [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 155-174]
سنگزنیبازشناسی پرستشگاهی زرتشتی در روستای کله کاشان [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 85-100]
سهروردیتحلیل خوانش تصویری مولوی و سهروردی از مفهوم اسارت پرندۀ روح (داستانهای پرندگان در مثنوی و رسالههای تمثیلی) [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 23-42]
سهروردیاصل جان و رابطۀ آن با خداوند در منطقالطیر عطار، با مروری بر طیرنامههای ابنسینا و سهروردی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 193-171]
سهروردیهعبدالسلام کامویی؛ شیخالمشایخ سهروردیه در عراق عجم، یزد و کرمان [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 119-141]
سوترهمراقبه (دهیانه) در مهایانۀ بودایی براساس آمیتایور دهیانه سوتره [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 46-29]
سوژگیبررسی مواجهۀ فمینیسم و اگزیستانسیالیسم؛ اسطورهزدایی از تصویر زنان در کتاب مقدس و برسازی چهرۀ نوین از زنان در جوامع مدرن غربی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 439-421]
سوژهبررسی مواجهۀ فمینیسم و اگزیستانسیالیسم؛ اسطورهزدایی از تصویر زنان در کتاب مقدس و برسازی چهرۀ نوین از زنان در جوامع مدرن غربی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 439-421]
سیاستنقش و جایگاه کلیسای ارتدوکس در نظام سیاسی روسیه
(از سال 1917 تا 2010) [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 117-136]
سیاستمناسبات دین و دولت در آیین مسیح [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 243-265]
سید حیدر آملیبررسی و نقد رابطۀ اسما و صفات با ذات الهی از منظر سید حیدر آملی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 251-237]
سیدحیدر آملیوجود منبسط؛ در اندیشۀ سیدحیدر آملی و صدرالمتألهین [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 63-84]
سیدحیدر آملیعلم انسان کامل از دیدگاه سیدحیدر آملی [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 237-262]
سیدمحمد نوربخشرمز نور و رنگ در آرای علاءالدوله سمنانی و سیدمحمد نوربخش [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 217-236]
سیر آفاقیچیستی تجربۀ عرفانی و چگونگی تحقق آن از منظر آندرهیل [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 229-251]
سیرالعباد الی المعادبررسی نمادگرایی در سیرالعباد الی المعاد سنایی و ارداویراف نامه [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 141-160]
سیر انفسیچیستی تجربۀ عرفانی و چگونگی تحقق آن از منظر آندرهیل [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 229-251]
شطر وجودنظریه تعین اول در مکتب ابنعربی (تحلیل و نقد) [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 147-172]
شعربررسی نمودهای مذهبی در شعر عهد قاجار [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 99-115]
شعر عاشوراییبررسی تطبیقی موتیف «عشق» در ساختار و محتوای منظومههای عرفانی-عاشورایی عمان سامانی و صفیعلیشاه اصفهانی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 143-162]
شقاوتنجات و راه نیل به آن در کشفالاسرار و عُدَّةالابرار رشیدالدین ابوالفضل میبدی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 161-181]
صورتوادی نانوشته؛ چگونگی تقابل صورت و معنی در منظومۀ عرفانی منطقالطیر [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 207-227]
صوفیانرویکرد صوفیان به تجدد و مدرنیسم در ایران [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 383-363]
صوفیان.آداب خوراک در ادبیات عارفان و صوفیان ایران تا پایان قرن هفتم هجری [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 127-142]
صوفیان کثرتتساهل و مدارا در تصوف اسلامی (براساس متون نثر از آغاز تا پایان سدۀ چهارم قمری) [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 165-191]
صوفیه و فقرریاضت و حدود مشروع آن در احتجاجات معصومین (ع) با متصوفۀ زمانشان [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 139-161]
ض
ضرورتخلق معکوس در الهیات سیمون وی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 215-195]
ضرورت استادجایگاه استاد در ابعاد شناختی و رفتاری سِیروسلوک عرفانی [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 245-264]
ط
طبرستانچگونگی استقرار و تثبیت تشیع امامی در طبرستان (از قرن سوم تا پایان هشتم هجری) [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 253-272]
طبیعتنقد و بررسی مدلهای الهیات محیط زیست در مسیحیت نوین [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 103-127]
طبیعت گرایی حداقلیتحلیل و بررسی راه حل الهیات پویشی در برون رفت از تعارض بین علم و دین (با تأکید بر اندیشه های گریفین) [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 47-74]
طبیعتگرایی حداکثریتحلیل و بررسی راه حل الهیات پویشی در برون رفت از تعارض بین علم و دین (با تأکید بر اندیشه های گریفین) [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 47-74]
طرحوارههای تصویریمعنیشناسی شناختی عدم در معارف بهاءولد [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 404-387]
طریقتبررسی تحلیلی شریعت، طریقت و مقام محمدی در فیهمافیه [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 1-22]
عرفانمقایسۀ ارتباط صمت و هسوخیا و ذکر قلبی در طریقۀ هسوخیایی و تصوف [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 165-183]
عرفانوادی نانوشته؛ چگونگی تقابل صورت و معنی در منظومۀ عرفانی منطقالطیر [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 207-227]
عرفانبازکاوی انواع نسبت میان دین و عرفان با تأکید بر رئوس ثمانیه [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 18-1]
عرفانعرفان و اخباریگری در اندیشۀ میرزا محمد اخباری (م. ۱۲۳۲هـ.ق) پژوهشی در روابط جریانهای اجتهادی، اخباری و صوفی در نیمۀ نخست سدۀ سیزدهم [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 387-406]
عرفان.بررسی تطبیقی موتیف «عشق» در ساختار و محتوای منظومههای عرفانی-عاشورایی عمان سامانی و صفیعلیشاه اصفهانی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 143-162]
عقایدتمدن خاموش نگاهی به تاریخ ، زبان و اعتقادات داویدیان [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 1-22]
عقلقاعدۀ زرین اخلاق در ادیان و خاستگاه آن در روایات اسلامی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 165-180]
عقلانیتعقلانیت و معنویت: مبانی و اهداف [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 269-288]
عقلگراییتحلیل انتقادی دیدگاه مکتب تفکیک در مورد رهیافت عقلگرایانۀ فلسفی به دین [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 111-130]
علاءالدولهبررسی لطایف سبعه و پیامبران وجودی هفتگانه از عطار تا شیخ علاءالدوله سمنانی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 189-205]
علاءالدوله سمنانیتجلّی در کتاب العروة سمنانی و ارتباط آن با آرای ابن عربی و عقاید اشعری [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 439-462]
علاءالدولۀ سمنانیرمز نور و رنگ در آرای علاءالدوله سمنانی و سیدمحمد نوربخش [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 217-236]
علامه حسن زادهرابطۀ علم و دین از منظر علامه حسنزاده آملی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 183-202]
علتنظریهی علم حضوری محمد حسین طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 101-117]
علمبررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی
(با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز) [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 11-28]
علمنظریهی علم حضوری محمد حسین طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 101-117]
علمرابطۀ علم و دین از منظر علامه حسنزاده آملی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 183-202]
علم الهی امامسازگاری عرفان سعید الدین فرغانی با عقاید شیعی در باب امامت علی ابن ابیطالب (ع) [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 323-341]
عِلمانیجستاری درباره ی دو واژه ی سکولاریسم و لائیسیته و برابر نهادهای فارسی و عربی این دو [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 57-72]
عَلَمانیةجستاری درباره ی دو واژه ی سکولاریسم و لائیسیته و برابر نهادهای فارسی و عربی این دو [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 57-72]
علمای دینی تشیعچگونگی استقرار و تثبیت تشیع امامی در طبرستان (از قرن سوم تا پایان هشتم هجری) [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 253-272]
علمای محافظهکارتأثیر اصلاحات اکبرشاه گورکانی بر نواندیشی دینی شاه ولیالله دهلوی بر طبق الگوی دیالکتیک تاریخی هگل [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 464-443]
علم باطنیمعرفت عرفانی در آرای عینالقضات همدانی [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 61-84]
علم حصولینظریهی علم حضوری محمد حسین طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 101-117]
علم حضورینظریهی علم حضوری محمد حسین طباطبایی و کاربرد آن در آرای عرفانی او [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 101-117]
علم حقتأملی در مبانی وجودشناختی صادر اول بر اساس تعلیقات امام خمینی(ره) بر مصباحالانس [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 175-194]
علم لدنیمعرفت عرفانی در آرای عینالقضات همدانی [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 61-84]
علم لدنیعلم انسان کامل از دیدگاه سیدحیدر آملی [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 237-262]
علم و دینتحلیل و بررسی راه حل الهیات پویشی در برون رفت از تعارض بین علم و دین (با تأکید بر اندیشه های گریفین) [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 47-74]
علم و معرفت حضوریارمغان علمی و معرفتی فناء فی الله و بقاء بالله از منظر ابنعربی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 242-227]
علوم عقلیجایگاه علوم عقلی در عصر امام محمد غزالی تبیین اختلاف غزالی و شیخ بوعلی سینا [(مقالات آماده انتشار)]
عماءنظریه تعین اول در مکتب ابنعربی (تحلیل و نقد) [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 147-172]
عماد کرمانیعبدالسلام کامویی؛ شیخالمشایخ سهروردیه در عراق عجم، یزد و کرمان [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 119-141]
عمان سامانیبررسی تطبیقی موتیف «عشق» در ساختار و محتوای منظومههای عرفانی-عاشورایی عمان سامانی و صفیعلیشاه اصفهانی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 143-162]
عنایتبررسی کارآمدی یا ناکارآمدی «جهد» در برابر «عنایت» در منطقالطیر و مصیبتنامۀ عطار نیشابوری [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 261-281]
عهد جدیددگرگونیهای مفهومی حکمت در عهد قدیم و عهد جدید [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 31-56]
عهد جدیدبرکت در عهد جدید و ارتباط آن با میثاق [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 108-89]
عهدجدیدتفسیر ظاهری و غیرظاهری کتاب مقدس [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 95-116]
عهد عتیقتفسیر ظاهری و غیرظاهری کتاب مقدس [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 95-116]
عهد عتیقسیر تحول در تأملات مربوط به آموزۀ برگزیدگی قوم اسرائیل [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 155-174]
عهد قاجاربررسی نمودهای مذهبی در شعر عهد قاجار [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 99-115]
عهد قدیمدگرگونیهای مفهومی حکمت در عهد قدیم و عهد جدید [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 31-56]
عهدیننقش فرشتگان در تدبیر جهان در قرآن و عهدین [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 11-38]
عواطف مقدسدوگانۀ معنویت هیجانی ـ غیرهیجانی، بر اساس مقایسۀ یوگای پتنجلی با عرفان اسلامی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 9-21]
غلاتمنابعی کهن در شناخت اندیشههای فرقۀ اسحاقیه: پژوهشی دربارۀ اسحاق بن محمّد اَحْمَر نَخَعی و بازیابی قطعاتی برجای مانده از آثار وی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 89-63]
غُلاتحقائق أسرار الدین»، متنی کهن از میراث نُصیریه: پژوهشی در تاریخگذاری و شناسایی مؤلف آن [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 163-183]
غیب الغیوبنقش حکمت در وساطت فیض(بررسی مقایسهای عرفان یهود و عرفان اسلامی) [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 458-441]
غیبتاختفای احوال باطنی در آثار مولانا و مسأله تعریف عرفان
از دیدگاه عرفانپژوهان معاصر [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 117-140]
غیب و شهادتنظریه تعین اول در مکتب ابنعربی (تحلیل و نقد) [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 147-172]
فلسفۀ تحلیلیپیامدهای رویکردهای اثباتگرایانه برای مطالعات اسلامی در محیط آکادمیک ایران [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
فلسفۀ دینجایگاه انگارۀ دین در نظام فلسفی هگل [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 221-241]
فلسفۀ دین تحلیلیابعاد روش شناختی اندیشۀ جوسایا رویس از منظر رویکردهای الهیاتی معاصر [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 338-317]
فلسفۀ قارهایپیامدهای رویکردهای اثباتگرایانه برای مطالعات اسلامی در محیط آکادمیک ایران [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
فلوطیننحوه و غایت عروج نفس در فلسفۀ فلوطین [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 478-459]
فمینیسمبررسی مواجهۀ فمینیسم و اگزیستانسیالیسم؛ اسطورهزدایی از تصویر زنان در کتاب مقدس و برسازی چهرۀ نوین از زنان در جوامع مدرن غربی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 439-421]
فمینیسم اگزیستانسیالیستیبررسی مواجهۀ فمینیسم و اگزیستانسیالیسم؛ اسطورهزدایی از تصویر زنان در کتاب مقدس و برسازی چهرۀ نوین از زنان در جوامع مدرن غربی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 439-421]
فناتحلیل تحول و تبدل صفت عارفانۀ حیا بر اساس مراتب سهگانۀ سِیروسلوک [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 125-140]
فنابررسی و تحلیل مبانی عرفانی بالاترین مرتبۀ توبه (توبه از ماسویالله) [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 516-499]
فناخلق معکوس در الهیات سیمون وی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 215-195]
فناریتأملی در مبانی وجودشناختی صادر اول بر اساس تعلیقات امام خمینی(ره) بر مصباحالانس [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 175-194]
فنا و مرگ خودخواستهفنای از خود و مرگ خودخواسته در اندیشۀ عینالقضات و یوحنا صلیبی [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 51-62]
کتاب مقدستفسیر ظاهری و غیرظاهری کتاب مقدس [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 95-116]
کتاب مقدسبررسی مواجهۀ فمینیسم و اگزیستانسیالیسم؛ اسطورهزدایی از تصویر زنان در کتاب مقدس و برسازی چهرۀ نوین از زنان در جوامع مدرن غربی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 439-421]
کتاب مقدس.گناه نخستین از دیدگاه اسلام و مسیحیت [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 101-126]
کتاب مقدس عبریگناهان منسوب به هارون در کتاب مقدس عبری (عهد قدیم) و توجیهات آنها در اَگّادا و تحقیقات جدید کتاب مقدس [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 28-9]
کتیبهکارکرد دینی و سیاسی ایزدبانو اناهیتا در عصر ساسانی براساس نوشته های فارسی میانه [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 9-22]
کثرتگراییتأثیر پیتر برگر در رویکردهای جامعهشناسیدین در زمان معاصر [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 23-48]
کثرتگرایی دینینقش نهاد قدرت در پیشبرد گفتمان «کثرتگرایی دینی» در تصوف ایرانی (با تأکید بر عصر مغول) [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 185-163]
متون اسلامیدرخت ممنوعه در متون یهودی و اسلامی [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 29-52]
متون زردشتیالهیات سیاسی در سدههای نخست اسلامی؛ بازنماییِ فرجام شناختی متون زردشتی از فتح ایرانشهر، منظر: دینکَرد [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 424-405]
متون یهودیدرخت ممنوعه در متون یهودی و اسلامی [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 29-52]
مثبتنگریبررسی اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر افسردگی با تأکید بر مفاهیم اسلامی [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 267-292]
مثنوینگاهی معرفتشناختی به غذای نور و نورخواری در آثار منظوم مولانا [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 64-43]
مثنویبحثی در شناخت مثنوی محمد کریمخان کرمانی و اندیشههای عرفانی مصنف [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 88-65]
مثنوی معنویتحلیل و بررسی مولفه های روانشناسی مثبت در داستان های مثنوی معنوی و کاربرد آن در تربیت دوره نوجوانی [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 21-46]
مجادلههای کلامیبررسی لوگوس/کلمه در مجادلههای کلامی مسیحیان و مسلمانان در سده های نخستین قمری [دوره 42، شماره 1، 1389، صفحه 123-142]
مجذوبمفهوم جذبه در نظام معرفتی عرفان اسلامی [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 29-46]
محارم سببی و نسبیتحولات تاریخی شرایط قانونی و شرعی زوجین در احوال شخصیۀ ارامنۀ گریگوری ایران [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 162-135]
محمدبررسی تحلیلی شریعت، طریقت و مقام محمدی در فیهمافیه [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 1-22]
محمد اتکیتحلیل و بررسی قرآنی ـ روایی رویکرد «ذکریان» به نماز و ذکر [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 9-26]
محمد اتکیبررسی انتقادی نگرش فرقه ذکریه در خاتمیت [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 527-507]
محمد جونپوریتحلیل و بررسی قرآنی ـ روایی رویکرد «ذکریان» به نماز و ذکر [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 9-26]
محمد علمالهدیمقایسۀ تحلیلی ردیه های عالمان اخباری عصر صفوی با تکیه بر درایت نثار محمد علمالهدی [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 185-206]
محمد کریم خان کرمانیبحثی در شناخت مثنوی محمد کریمخان کرمانی و اندیشههای عرفانی مصنف [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 88-65]
محییالدین عربیتأملی بر «صراط مستقیم» از منظر ابنعربی و برخی از شارحان نظریههای عرفانی او [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 121-146]
مخالفت با نفستحلیل رویکرد نجم رازی در تعامل با نفس امّاره با تکیه بر مرصادالعباد [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 313-332]
مخزنالاسرارمسائل بنیادین انسان و هستی در پرسشهای خیام و پاسخهای نظامی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 134-113]
مداراتساهل و مدارا در تصوف اسلامی (براساس متون نثر از آغاز تا پایان سدۀ چهارم قمری) [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 165-191]
مدرسهنقش مدارس عصر صفویه در گسترش تشیع دوازده امامی [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 197-216]
مدرنیزمعقلانیت و معنویت: مبانی و اهداف [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 269-288]
مدرنیسمرویکرد صوفیان به تجدد و مدرنیسم در ایران [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 383-363]
مدلهای تعامل علم و دینبررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی
(با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز) [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 11-28]
مذهببررسی نمودهای مذهبی در شعر عهد قاجار [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 99-115]
مهایانهبررسی تحول آموزه ی رنج از بودا تا ذن [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 39-62]
مهایانهمراقبه (دهیانه) در مهایانۀ بودایی براساس آمیتایور دهیانه سوتره [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 46-29]
مهریشتبررسی تطبیقی دو سرود کهن مصری و ایرانی (آخناتون و مهریشت اوستا) [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 23-40]
مهندسی تجربۀ عرفانیتحلیل فرآیند تجربۀ عرفانی شیوه ای در کشف بن مایۀ تجربه های عارفان [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 147-163]
مهیمننقش فرشتگان در تدبیر جهان در قرآن و عهدین [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 11-38]
موعودگراییالهیات سیاسی در سدههای نخست اسلامی؛ بازنماییِ فرجام شناختی متون زردشتی از فتح ایرانشهر، منظر: دینکَرد [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 424-405]
مولانااختفای احوال باطنی در آثار مولانا و مسأله تعریف عرفان
از دیدگاه عرفانپژوهان معاصر [دوره 41، شماره 1، 1388، صفحه 117-140]
مولاناتحلیل خوانش تصویری مولوی و سهروردی از مفهوم اسارت پرندۀ روح (داستانهای پرندگان در مثنوی و رسالههای تمثیلی) [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 23-42]
مولانانگاهی معرفتشناختی به غذای نور و نورخواری در آثار منظوم مولانا [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 64-43]
مولویدیدگاه عرفانی امام محمّد غزّالی و جلالالدّین مولوی در باب رؤیت خداوند [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 105-124]
مولویبررسی تحلیلی شریعت، طریقت و مقام محمدی در فیهمافیه [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 1-22]
مولویبررسی تطبیقی حکایتِ شهزاده و کمپیر کابلی در مثنوی با سرود مروارید [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 221-242]
مولویتحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 75-94]
مولوی.خاستگاه سخن از نگاه مولوی به همراه برخی ملاحظات تطبیقی در حوزه ی ادبیات خداشناسی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 1-20]
میافیزیتهانابسامانی کلیسای شرقی بینالنهرین از دورۀ خسروپرویز تا برافتادن ساسانیان [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 301-281]
میبدینجات و راه نیل به آن در کشفالاسرار و عُدَّةالابرار رشیدالدین ابوالفضل میبدی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 161-181]
میثاقمیثاق در قرآن و عهد جدید [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 203-227]
میثاقبرکت در عهد جدید و ارتباط آن با میثاق [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 108-89]
میثاقمیثاق و تفسیرهای مختلف از آن نزد انبیای بنیاسرائیل [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 287-307]
میرزا محمد اخباریعرفان و اخباریگری در اندیشۀ میرزا محمد اخباری (م. ۱۲۳۲هـ.ق) پژوهشی در روابط جریانهای اجتهادی، اخباری و صوفی در نیمۀ نخست سدۀ سیزدهم [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 387-406]
میسیونرهای آمریکاییپیامدهای فعالیتهای میسیونرهای آمریکایی در جامعه آسوری آذربایجان (1250-1344 ق./1834-1925 م.) [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 314-293]
ن
ناسازگاری اخلاق و عرفانمسئلۀ «امکان اخلاق» و وحدتگرایی عرفانی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 325-347]
ناشخصوارگیبررسی معناشناسی نیایش در «خداباوری کلاسیک» و «همهخداباوری» [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 333-315]
نجاتمیثاق در قرآن و عهد جدید [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 203-227]
نجاتبرکت در عهد جدید و ارتباط آن با میثاق [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 108-89]
نجمالدین رازیبررسی تطبیقی مراتب ارواح از منظر عزیز نسفی و نجمالدین رازی [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 89-108]
نجمالدین رازیبررسی تطبیقی و تحلیلی تأویلهای عرفانی نجمالدین رازی و نظّام نیشابوری [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 243-276]
نجم رازیتحلیل رویکرد نجم رازی در تعامل با نفس امّاره با تکیه بر مرصادالعباد [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 313-332]
نخستینتساهل و مدارا در تصوف اسلامی (براساس متون نثر از آغاز تا پایان سدۀ چهارم قمری) [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 165-191]
نسطوریاننابسامانی کلیسای شرقی بینالنهرین از دورۀ خسروپرویز تا برافتادن ساسانیان [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 301-281]
نِشَمَهانسان کامل به روایت ابنعربی و دلئون [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 173-195]
نُصیریهحقائق أسرار الدین»، متنی کهن از میراث نُصیریه: پژوهشی در تاریخگذاری و شناسایی مؤلف آن [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 163-183]
نُصیریهمنابعی کهن در شناخت اندیشههای فرقۀ اسحاقیه: پژوهشی دربارۀ اسحاق بن محمّد اَحْمَر نَخَعی و بازیابی قطعاتی برجای مانده از آثار وی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 89-63]
نظام احسنوجه جسمانی انسان در عرفان ابنعربی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 441-423]
نظامالدین کرمانیعبدالسلام کامویی؛ شیخالمشایخ سهروردیه در عراق عجم، یزد و کرمان [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 119-141]
نظام سیاسی روسیهنقش و جایگاه کلیسای ارتدوکس در نظام سیاسی روسیه
(از سال 1917 تا 2010) [دوره 42، شماره 2، 1389، صفحه 117-136]
نظام مناسک دینیواکاوی نظریۀ انسانشناسی شناختی لوسن و مکالی دربارۀ نظام مناسک دینی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 280-261]
نظام موسیقاییبررسی کارکردِ ساختارهای موسیقایی در زبان عرفانی مصباح الهدایه [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 141-164]
نظّام نیشابوریبررسی تطبیقی و تحلیلی تأویلهای عرفانی نجمالدین رازی و نظّام نیشابوری [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 243-276]
نظامیمسائل بنیادین انسان و هستی در پرسشهای خیام و پاسخهای نظامی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 134-113]
ولیالله دهلویتأثیر اصلاحات اکبرشاه گورکانی بر نواندیشی دینی شاه ولیالله دهلوی بر طبق الگوی دیالکتیک تاریخی هگل [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 464-443]
و ماوراء الطبیعه گراییتحلیل و بررسی راه حل الهیات پویشی در برون رفت از تعارض بین علم و دین (با تأکید بر اندیشه های گریفین) [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 47-74]
وهابیتمناسبات تصوف و الازهر با وهابیت در مصر (مطالعه موردی: رویکرد عبدالحلیم محمود) [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 259-277]
ویکتور فرانکلبررسی عوامل زمینهساز معنا در نگرش ابوالحسین نوری و ویکتور فرانکل [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 69-89]
هارتسهورنتحلیل و بررسی همه درخداانگاری به روایت چارلز هارتسهورن [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 97-118]
هارونگناهان منسوب به هارون در کتاب مقدس عبری (عهد قدیم) و توجیهات آنها در اَگّادا و تحقیقات جدید کتاب مقدس [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 28-9]
هباءنظریه تعین اول در مکتب ابنعربی (تحلیل و نقد) [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 147-172]
هبوط آدمهمانندی تأویلهای منشوری عطار از هبوط آدم و سقوط ابلیس [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 47-68]
هبوط و بازگشت انسانموضوع «بازگشت» و «سکینۀ» انسان در حیات روحیِ اوجستاری در کتـاب مقدس و قـرآن، با تأکید بر سه «مرکزیت دینی» [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 349-325]